Literatura

Recenze na Vaseliteratura.cz

Přikládám recenze, které píšu průběžně pro portál Vaseliteratura.cz. Jsou to knihy, které bych vám ráda doporučila, zároveň zde recenze nemůžu publikovat. Vkládám úryvek a v názvu odkaz na celou recenzi.

Luke Pearson: Hilda a kamenný les

(…)

https://i0.wp.com/www.vaseliteratura.cz/images/stories/2017/listopad/hilda-a-kamenny-les.jpgCo na Hildině příběhu vnímám jako nejcennější, objevuji naštěstí i v Hildě a kamenném lese. Tu nezměrnou touhu zažívat dobrodružství mimo stěny pokoje, nenechat se spoutat nedostatkem představivosti a objevovat. Všude se přece najdou nějací ti nezbední domácí skřítci, dřevění mužíci a mýtická stvoření, vždyť už jen stanování o samotě v dešti je velkým dobrodružstvím nejen pro malé holčičky. A co teprve hledání cesty k srdci své maminky.

(…)

Michael Freeman: 50 cest ke kreativní fotografii

(…)

Není to poprvé, co Michael Freeman zavádí své čtenáře do říše kreativity. V roce 2011 vydalo Zoner Press publikaci Myslete jako fotograf aneb Kreativní myšlení

pro lepší (digitální) fotografie, která se dělí na tři části: Záměr, Styl a Postup. Tento strukturovanější přístup ocení ti, kteří rádi postupují krok za krokem, a vědí, kam směrují a jaký kus cesty už urazili. Na rozdíl od této starší publikace je 50 ces

t ke kreativní fotografii spíš brainstormingem tipů bez vodicí linie, který využijí především pokročilejší fotografové, kteří se chtějí vyvarovat rutiny nebo nudy a chtějí mít po ruce nevyčerpatelnou zásobu nápadů.

(…)

Unikátní muzeum zvířat Animalium

21740462_1826578100705094_5529838413392649720_n

(…)

Animalium není tak podrobné jako encyklopedie zvířat. Popisky tříd i jednotlivých živočichů se kurátorky nesnaží čtenáře zevrubně seznámit se suchými fakty, ale vybírají takové informace, které nás zaujmou a leckdy i překvapí. Věděli jste například, že klaun očkatý žije v harémech o jedné samičce a několika samečcích, a když samička zemře, změní jeden ze samečků pohlaví a nahradí ji?

I my jsme součástí tohoto fascinujícího světa. Člověka kurátorky zmiňují jako vývojový stupeň vyšších primátů, jako by psaly o kterémkoli jiném živočichovi. Naštěstí nebyly cynické, aby ho vyobrazily i na ilustraci, a tak nás spíš potěší, že jsme součástí něčeho tak úchvatného, že nejsme oddělení nepřekonatelnou hranicí výlučnosti.

(…)

Pavla Hanáčková: Nečekaná přátelství aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají

(…)Výsledek obrázku pro Nečekaná přátelství aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají

Pavle Hanáčkové se v knize Nečekaná přátelství: Aneb jak si zvířata a rostliny pomáhají podařilo spojit nejen zajímavé informace s krásnými ilustracemi, ale vyvážit i rozsah. Ukazuje nám patnáct příkladů spolupráce ze světa zvířat a rostlin, které dostatečně zasytí dětskou zvědavost, aniž by je přehltila.

(…)

Piotr Socha: Včely

(…)Výsledek obrázku pro socha včely

U takových knih si přejeme, aby nikdy neměly otlučené rohy, zvlněné stránky či otisk mastného prstu na třinácté straně. Aby jednoduše nepodléhaly času, aby pečlivá práce autora, ilustrátora a redakce zůstala zachována v dokonalém stavu. I když právě důvěrná ohmatanost stránek a vůně, které se do ní otiskují častým čtením po více generací, jsou tou nejkrásnější odměnou.

Tania Del Rio, Will Staehle – Warren XIII. – Vševidoucí oko

warren-XIII.-vsevidouci-oko

Nakladatelství Paseka upoutalo v loňském roce nejen dětské čtenáře sérií komiksových příběhů o děvčátku Hildě, která vyrůstala s maminkou v přírodě daleko od civilizace s magickými bytostmi, například troly. A tu vidíme, jak letošním rokem tiše našlapuje pozoruhodný chlapec Warren XIII., jen aby nevzbudil pozornost tetičky Annakondy, která pátrá po záhadném Vševidoucím oku. Jeho světem se pohybují tvorové s osmi chapadly, příliš bledou pokožkou, zafačovaným obličejem, citlivým nosem nebo černou magií v srdci.

(…)

Astrid Lindgrenová: Válečné deníky 1939–1945

Věděli jste, že si autorka světoznámé Pipi Dlouhé punčochy vedla válečný deník? Nemusíte klopit oči studem, že vám to nejspíš na střední škole uniklo. Válečné deníky Astrid Lindgrenové vydalo poprvé švédské nakladatelství Salikon Förlag v roce 2015, v českém překladu je publikovalo nakladatelství Slovart letos. Sedmdesát let po skončení druhé světové války a třináct let po smrti autorky.

(…)

Deníky Ondřeje Sekory: 1944-1945

(…)

deniky-ondreje-sekorySekorovy deníky začínají 16. 10. 1944, kdy byl internován v táboře Klein Stein a později Osterode v Německu. Co je k podivu, přestože se Ondřej Sekora ocitá v nuzných podmínkách bez soukromí, s nedostatkem jídla, spánku a hygieny, musí denně pracovat v mrazu i dešti až deset hodin – téměř v každém jeho zápisku prokmitne pozitivní postoj. Ať už je to radost z pěkného počasí, hejna labutí přelétajících nad táborem nebo dvaceti centimetrů šířky postele navíc. „První den práce. (…) Uhlazovali jsme písek – a rozhazovali – na letišti. Byl to skvělý pohyb na zdravém vzduchu a později jsem se přihlásil do 20 silných mužů na přehazování kolejnic. To byla práce ještě příjemnější a rušnější! – Je mi stále tepleji a tepleji. – Změřil jsem, že každý z máme do šířky 63 cm místa,“ píše Sekora 23. října (str. 9).

(…)

Peter Wohlleben: Tajný život stromů

(…)

Na ekologické zacházení se stromy se autor zaměřuje především v posledních dvou kapitolách, avšak neodsuzuje, nekárá, nelomí rukama, nemoralizuje, naopak povzbuzuje, rozechvívá ve čtenáři nenásilně a bez patosu pocit sounáležitosti. Autor cílí spíš na širokou veřejnost než na odbornou obec. Je to nakonec jakýkoli člověk, kterého touží svojí láskou a vášní ke stromům zaujmout a nadchnout, protože jenom ten, kdo stromy zná, je dokáže chránit. ( str. 201)

Tajný život stromů přináší fascinující poznatky, které autor předkládá prostým a čtivým jazykem, místy humorným a především záživným.

(…)

Naoki Higašida: A proto skáču

„Když máte rádi sami sebe, tak je jedno, jestli máte autismus, nebo ne,“ odpovídá třináctiletý Naoki Higašida na otázku, zda by lidé s autismem chtěli být „normální“. Jednu z padesáti osmi, které si chlapec s autismem pokládá v knize A proto skáču, překvapující mírou utrpení, vnitřní moudrostí autora, vnímáním krásy světa a potřeby komunikace a porozumění.

(…)

V autorově zpovědi vystupuje opakovaně několik motivů, jedním z nich je vztah k přírodě. „Hodně lidí s autismem má rádo procházky. (…) Pro nás je příroda přímo životně důležitá. Když se na ni díváme, máme pocit, že i my lidé s postižením si zasloužíme být na světě, a připadáme si jako znovuzrození. Nezáleží na tom, že nás lidé odmítají. Příroda nás vždycky vřele obejme. Zeleň, kterou vidíme, představuje život trávy a stromů. Zelená je barva života. A právě proto máme tak rádi procházky přírodou.“ (str. 123) A mimo jiné také prosba o pochopení a trpělivost.

(…)

Vlčí ostrovZápisky z Kanady a vnitřního světa Lajly Rolstadové

Lajla Rolstadová je unášena zvídavostí a odvahou čelit strachu, depresi a úzkosti. Přes vnitřní i vnější překážky se bez patosu vydává na několik měsíců žít, poznávat a prozkoumávat Kanadu, divokou přírodu, lidi i sebe samotnou.

Nová kniha norské spisovatelky Lajly Rolstadové je souborem zápisků ze dvou několikaměsíčních pobytů v Kanadě, její vysněné krajině. Zápisků neméně poutavých, jak evokuje název knihy – Vlčí ostrov. Přestože v originále je Ulveøya ostrov nedaleko Osla, český název odkazuje na ostrov zmiňovaný v zápiscích, na kterém vyli vlci a za odlivu přicházeli k domu, o který se Lajla starala jako správce. Hodinu cesty hustým lesem od nejbližší civilizace. Okamžik, kdy se s jedním vlkem při nočním návratu domů setkává a on po chvíli plné napětí odchází zpět do lesů, odráží hrdinčinu odvahu i vnitřní klid, kterého nabyla a jehož udržení je pro ni téměř životně důležité.

(…)

Proč by měly být webové texty tématem knihy?

knihaO čem by měl vědět budoucí copywriter a na co by se měl připravit, shrnuje Pavel Šenkapoun ve své nové knize Webcopywriting pro samouky vydané nakladatelstvím Zoner Press. Pavel Šenkapoun má představu, že díky jeho knize „kolem sebe budeme nacházet více dobrých textů a více hezkých webů. Rázem pak na světě bude také více spokojených uživatelů, více prodaného zboží, více hodnot, které by jinak zůstaly ve stadiu pouhé možnosti.“  (str. 11)

Své čtenáře ihned vyvádí z omylu – nestačí se naučit psát, aby se stali dobrými copywritery. Vlákna webového obsahu jsou mnohem spletitější. V prvé řadě jde o poznání klienta a jeho produktu, o vybudování osobní virtuální identity, o proniknutí do psychologie zákazníka a působení jednotlivých prvků webového obsahu na jeho přesvědčení, že si vybírá správně. Bez toho by těžko copywriter stanovil cíl textu, který vyzdvihuje Šenkapoun jako základ, a bez cíle nastává chaos.

Jak takový chaos vypadá, můžeme vidět hned v první kapitole této knihy na příkladu nezdaru samotného autora. (…)

Náboženství jako hledání odpovědí a smyslu života napříč historií a kulturami

https://www.knihydobrovsky.cz/files/thumbs/mod_eshop/produkty/k/kniha-nabozenstvi-velke-ideje-jednoduse-vysvetlene-9788024251790.280299474.jpgProč žijeme a umíráme? Kdo nám pomůže zodpovědět složité otázky života? Jedním z hlavních zdrojů už od dávných dob je náboženství. Od prvotních představ k moderním směrům v náboženství nás provede kolektiv autorů nakladatelství Knižní klub (ediční řada Universum), kteří se nebojí hledat souvislosti. A to v publikaci Kniha náboženství vydané v roce 2015.

V roce 2015 vyšla již šestá kniha z řady přehledových oborových publikací nakladatelství Knižní klub, které se věnovalo filozofii, psychologii, politice, ekonomii, vědě a nyní obsáhlému tématu náboženství. Kolektiv devíti autorů, mezi kterými je například přední biblista v USA Michael Googan, rabínka Shulamit Ambalu nebo Neil Philip, který se věnuje mytologii a folkloru, si klade za cíl jednoduše vysvětlit velké ideje. Nemůže však na ploše 352 stran dojít k přílišnému zjednodušení na úkor informativnosti?

(…)

Chcete vážně znát pravdu o pšenici?

knihaStojíte v řadách těch, kteří bez buchty, koblížku, sušenek, ranních cereálií a paštikou namazaných rohlíků nedají ani ránu, nebo se stravujete vyváženě a dobře víte, že bílé pečivo jste správně nahradili celozrnným? Zatímco první skupina z vás tuší, že vaše strava nedostane pět bodů z pěti v kolonce Zdraví, tak vy druzí možná netušíte, že vaše snahy přicházejí vniveč, protože i váš jídelníček obsahuje nezdravou složku – a to je pšenice. William Davis, autor bestselleru Život bez pšenice, vás nenechá na pochybách, že pšenice není to, co bývala, a že život bez této suroviny může být po všech stránkách přínosem.

(…)

Na alternativní medicínu vědecky

Mysl je mocný lékařV srpnu 2013 vyšla v nakladatelství Jota kniha Williama Davise Život bez pšenice. O půl roku později se dostává na pulty nejen svým designem, ale i obsahem podobný titul: Mysl je mocný lékař od Lissy Rankinové. Obě tyto knihy jsou poměrně alternativní, nutí nás přemýšlet kriticky o tom, s čím se setkáváme téměř denně. William Davis nám fundovaně vypráví o pšenici a jejích temných vlivech na naše zdraví, Lissa Rankinová se zaměřuje na samoléčbu myslí a moderní medicínu.

Kniha Mysl je mocný lékař je sestavena ze tří částí: Věřte sami sobě jako nikomu, Uzdravte svou mysl a Napište si svůj vlastní předpis. Přes teorii se Lissa Rankinová dostává až k praxi. Hlavním cílem je dokázat vědecky, jak silná je lidská mysl. Autorka si uvědomuje – a nezapomíná to zmiňovat, kdy jen může – že získat množství historek například o placebo či necebo (opak) efektu je skvělé, ale vědecké obci to nestačí. Není to kompletní, je to vyvratitelné. Knihu tak formuje jako hledání těchto vědeckých důkazů prostřednictvím otázek, na které se snaží nalézt odpověď.

(…)

Kdo by se nechtěl kamarádit se Scottem Kelbym?

knihaVnést do naučné knihy nezaměnitelný rys autorství není tak běžné. A to i v knihách, které netvoří kolektiv autorů. Scottu Kelbymu se to ale daří znamenitě. Jeho knihy se prodávají nejen pro jeho fundovanost a profesionalitu v oblasti fotografie, ale také pro přístup ke čtenáři a humor. Tam, kde byste se chytali za hlavu a raději hodili foťák do kouta, vám dá Scott Kelby uklidnění, přinutí vás se zasmát a zase se vrátit k hledáčku.

(…)

Díky Digitální fotografii 2 se můžete naučit triky, jak zlepšit svoje fotografie a možná i svůj přístup k fotografování. Jak se přestat trápit a jednoduše – což neznamená bez námahy a úsilí – se zdokonalit. Pokud vám chybí nějaký ten zkušenější kamarád, zasvěcenější fotograf, který by vám poradil, seznamte se se Scottem.

230 rad Scotta Kelbyho aneb jak se rychle zorientovat v programu Adobe Photoshop Lightroom

Tipy a triky pro LightroomJaký by měl být ideální lektor? Měl by rozumět do hloubky svému oboru, čerpat ze svých zkušeností a znalostí, měl by uspokojit naši zvědavost, mít nadhled a osobní přístup, měl by rozumět našim potřebám a informace nám předávat srozumitelně a přehledně? Scott Kelby obstojí v každém z těchto požadavků. Důkazem je nejen jeho nová kniha Tipy a triky pro Lightroom.

V roce 2013 vydalo nakladatelství Computer press publikaci Digitální fotografie v Adobe Photoshop Lightroom 4, nedocenitelný tutoriál pro všechny, kteří se chtějí s programem na úpravu digitálních fotografií důkladně seznámit. Jedná se o bichli o 504 stranách, kterou Scott sepsal s humorem, díky kterému byste si klidně nastudovali i příručku o svařování.

(…)

Jak se stát guru v Adobe Photoshop

knihaV letošním roce vyšly v nakladatelství CPress dvě knihy od uznávaného „Adobe Photoshop-guru“ Scotta Kelbyho, který se, mimo jiné, psaním knih o fotografování zabývá již 14 let. A tak není divu, že se Digitální fotografie v Adobe Photoshop CS6 a Digitální fotografie v Adobe Lightroom 4 může stát pokladem pro každého uživatele těchto programů (kdo váhá, zda nemalé peníze stojí za koupi licence, může využít Shareware verze a ozkoušet si je po dobu 30 dnů).

První otázka, která nás napadne, je, čím se tyto publikace liší od množství jiných podobného zaměření? Na to se hledá odpověď překvapivě lehce. Nehledě na konkrétní tituly je to autorův přístup. Nejen, že je vynikajícím učitelem a z jeho návodů a doprovodných textů sálá nadšení předat svoji zkušenost dál, ale přesvědčí nás, že ovládat „kouzla“ je stejně lehké jako ovládat základní postupy a povzbuzuje nás svojí pochvalou nebo humorem. „Původní objekty zůstanou ještě chvíli na svém místě, dokud z toho bude Photoshop v tranzu. (Dělám si legraci. Dokud bude Photoshop provádět své výpočty.)“ (283) Právě tento humor nás žene dál a naše nadšení sdílíme, přestože nepřímo, s autorem samotným.

(…)

Přestaňte číst knihy a vyražte také fotit s Michaelem Freemanem!

knihaAutora publikací Fotografie v praxi už čeští čtenáři dobře znají. Knihy Michaela Freemana jsou u nás hojně překládány a není se co divit. Díky jeho zkušenostem se nám dostává těch nejkvalitnějších informací, podávaných srozumitelným jazykem. Své si najdou jak amatéři, tak pokročilí fotografové. Otázka, která nás u této nové edice napadá, je zřejmá. Co nového by nám Michael Freeman mohl po sérii Očima fotografa, Mysleme jako fotograf a desítkách dalších knih přinést? Neupadl snad do koloběhu opakování sebe sama? Naštěstí nikoli.

(…)

+ recenze na Krajinu a Pouliční fotografii

Zeleninové menu od Ihnačáka (2014)

knihaDříve než si stihneme prohlédnout samotné recepty v nové knize Marcela Ihnačáka – Zelenina, moje láska, nás ohromí výčet úspěchů a vybraných bodů z kariéry tohoto kuchaře. Jeho pokrmy jedli prezidenti i filmové hvězdy, stal se zástupcem šéfkuchaře v jedné z restaurací Jamieho Olivera, založil v Bratislavě luxusní restauraci Liviano a zanedlouho otevíral další. K tomu kniha vznikala déle než dva roky, čtenář tak má jistotu, že se mu dostává toho nejlepšího.

(…)

Kdybychom to měli shrnout, recepty v knize Zelenina, moje láska nejsou náročné ani primitivní, často obsahují zajímavé, ale jen místy speciální suroviny, které obohatí náš jídelníček. Hlavně nám pomůže zařadit do jídelníčku zeleninu (a ovoce), která je pro tělo důležitá.
Potěšte své chuťové buňky

knihaNová kniha známé autorky kuchařských knih, Vegetariánská kuchyně pro labužníky, jistě potěší nejednoho gurmána. Pokud snad patříte k těm, kteří si pod pojmem vegetariánská strava představují jen zeleninu a ovoce a argumentují, že menu bez masa je velice chudé, tato kniha vás vyvede z omylu. Kniha obsahuje přes 190 receptů, které překvapí svoji originalitou i slibem chuťového požitku. Doprovodné fotky Wolfganga Schardta vás nenechají na pochybách, že zažijete nevídaný labužnický zážitek.

(…)

Na závěr bych vám ukázala jedno menu v závěrečné příloze, které jen potvrdí má slova:

Jarní menu
Optický vzhled: zeleno-bílá – s bylinkami a květinovou dekorací
Hráškový flan s mátovým pestem 25 a 186
Čirý zeleninový bujon s bylinkami a vaječným svitkem 49 a 45
Salát z planých bylinek se zálivkou s chutí černého bezu 86
Těstoviny s omáčkou z mascarpone s citronem a pistáciový gremolata 106
Bílá mátová mousse au chocolat 169

Chuť Afriky

kniha„Africká kuchyně jde ruku v ruce s pohostinností a dělením se s ostatními – tento aspekt můžete vnímat v celé Africe bez výjimky,“ začíná kniha sympatické autorky Katri Assitan, Africká kuchařka. O historii a zvyklosti malijské a africké kuchyně informuje stručně, hlavní prostor mají samotné recepty. O těch původních afrických se nedá mluvit, mnohé ingredience byste u nás nesehnali – a to každý pochopí. Přestože nejspíš málokdo ze čtenářů posoudí, jestli chuť s původními surovinami a se surovinami nalezenými jako náhrada na českém trhu, je stejná, autorkanás o tom ujišťuje a my nemáme jinou možnost než jí věřit.

Kromě několika druhů kaší (dýňová, rýžová aj.), koblih z prosa, zeleninových omáček (cibulová, rajčatová…), pomazánek a dalších vesměs vegetariánských receptů zde nalezneme hojně zastoupená jídla masitá. Recepty nejsou rozděleny podle druhu pokrmu (na polévky, hlavní chody apod.), a tak po Coco mukuni – Sladkém kokosovém prášku se ihned dostaneme k Diéke supu – Rybí polévce nebo přes Indjera – Etiopské palačinky k Djéke brocheti –Rybímu špízu. U každého receptu nalezneme informaci o počtu porcí, době přípravy, obtížnosti a netradičně i krátký exkurs do historie pokrmu a příležitosti, při které se v Africe jí. Ingredience a postup jsou samozřejmostí. Stejně tak díky fotografiím čtenář získá jasnou představu, jak má jeho výtvor vypadat, a to je podstatné.

(…)

Potěšte své chuťové buňky na jednodenních výletech i horských expedicíchkniha

Recenze: Petra Pospěchová – Outdoorová kuchařka

Nakladatelství Smart Press přichází s novou kuchařkou Petry Pospěchové. Spolu s ní se vydáváme na chutné jednodenní výlety s rodinou, víkendové přechody hor nebo letní či zimní horské expedice. „Představa, že outdoorové jídlo musí být nějaká instantní zpotvořenina, je celkem rozšířená,“ konstatuje autorka v úvodu a svojí knihou dokazuje, že je to opravdu jen představa. (…)

Co na srdci, to v prstech

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo