fotografie · Literatura

Anna Fárová: A pásly by se tam ovce…

Na Annu Fárovou jsem narazila zcela náhodou – ale jsem si jistá, že dřív nebo později bych ji objevila tak jako tak. V knize Česká fotografie 20. století od Mlčocha a Birguse jsem vyhledávala významné české fotografky, a protože o A. Fárové často psali, podtrhla jsem si ji. Až později při průzkumu podtržených fotografek jsem zjistila, že se jedná o teoretičku fotografie. V knihovně (kdo má přístup ke knihovně na Masarykově univerzitě, fakulta informatiky) v Brně, je to pokladnice!) jsem narazila na její životopis, ale ten mě příliš nezajímal. Přece jen jsem měla ještě co zjišťovat o samotných fotografech. Mezitím jsem četla nějaké její články v knize s recenzemi, eseji atd. A naštěstí (!) jsem poté neodolala a knihu si přece jen půjčila a během několika dní přečetla (zásluhu na tom má i Josef Koudelka, který o A. Fárové mluvil v rozhovoru a díky kterému se mi zalíbila jako osobnost).

Autobiografické dílo Anny Fárové – A pásly byse tam ovce… bych nyní s radostí měla ve své vlastní sbírce. A to si knihy kupuji málo. Kniha mě okouzlila a přinášela mi po dobu čtení radost. Navíc je doprovázena jen dobrými fotografiemi. Klidně bych si ji přečetla znovu – a to je další metál, já knihy víckrát nečtu. Celkově mě udolalo nakladatelství Torst, které vydalo právě i tuto publikaci, ale o tom napíšu zase příště.

A teď k samotné knize. Jak jsem psala, jedná se o autobiografii. A to velice čtivou, jak stylem, kterým je napsaná, tak příběhy a informacemi, které nám autorka podává. Zaujme především lidi, kteří se (stejně jako já) zajímají o umění, nejvíc o fotografii. Anna neměla příliš lehké dětství, už o začátku však byla obklopována a v době dospívání se obklopovala umělci. Její blízcí přátelé byli malíři, fotografové nebo hudebníci. Ona sama je hojně zdokumentována především od Emily Medkové, její blízké přítelkyně, ale na fotkách ji zachytil i Karel Cudlín, Bohdan Holomíček, Jindřich Štreit a další.

Nechci psát ani tak o samotné knize, tu si přečtěte nejlépe sami, spíš chci napsat o tom, čím si mě Anna Fárová získala, čím mě ovlivnila a inspirovala a čeho si na ní cením. Možná časem svůj názor změním, přece jen není příliš ojektivní číst knihu o někom, kdo je jejím autorem. Doufám ale, že ne.

A tak, čím mě si mě Anna Fárová získala? Čím mě inspiruje a ovlivňuje?

  • Od malička byla obklopená umělci (v dětství díky otci, v dospívání díky knihám svých tetiček a později současnými výtvarníky a fotografy díky příteli Liboru Fárovi, kterého si vzala za muže), ale o umění nepsala (jen studovala), protože věděla, že mu natolik nerozumí (dle mě musela psát o umění víc i během školy právě kvůli oboru, který studovala. Ale nemusela publikovat.).
  • O fotografii začala psát až na popud a díky podpoře Bressona, až když si byla jistá smyslem toho, co dělá. A to jí bylo kolem třiceti let (nejsem si jistá, není to podstatné). I přes to, že vášeň a nadání pro teorii fotografie objevila později, dokázala velké věci. Což je inspirativní pro mnohé mladé lidi, kteří si myslí, že co nezačnou teď, nemá smysl (já).
  • A o jakých velkých věcech mluvím? Kromě toho, že začala vydávat monografie zahraničních fotografů, dopomohla šíření české fotografie v zahraničí a naopak. Psala teoretické práce, dala dohromady mnoho sbírek pro Uměleckoprůmyslové muzeum Praha (předebším Drtikola, Sudka, ale prosadila i Wiškovského aj.) a pořádala mnoho výstav současným autorům, přestože to nebylo mnohdy docela povolené. Ale čeho si také cením je, že bylo podporou pro osamělé fotografy (a věřím, že těch v době plné zákazů, za komunismu, bylo mnoho), díky výstavám vzpruhou, dokonce (nejspíš) zabránila sebevraždě Jana Svobody.
  • Obdivuji ji za tu práci, kterou vykonala, i v těžké době, ve které žila (nemohla vyjíždět, překládat divadelní hru pro francouzského dramaturga atd. Nejspíš by toho dokázala i víc, přesto to nevzdávala.). A že se netají množstvím večírků, alkoholu atd.
  • Podepsala Chartu 77, přestože její manžel ne a přestože si uvědomovala důsledky.
  • Dokázala odhadnout dobré fotografy. Zajímala se o osobnost fotografa, nejen o jeho fotky. O autorský podpis fotografa v jeho díle, o tu jedinečnost. Šlo jí o téma, o cykly. To je mi blízké.
  • Přátelila se s Josefem Koudelkem a pomáhala mu třídit sbírku Cikánů.
  • Chodili za ní i mladší generace, kterým se věnovala.
  • Ukázala mi, jak je důležitý cizí jazyk. Možná by nikam ani nedošla bez znalosti francouzštiny. Díky ní navázala kontakt s Ernstem, s Bressonem a agenturou Magnum, francouzština byla uznávaným jazykem. Byla takovou spojkou, dokázala lidi získat na svoji stranu, oslovit je.
  • Vydělávala si na sebe sama i při studiu.

Jsem si jistá, že těch důvodů bude stále víc.

Ty, kteří fotí, ale i ostatní by mohlo zajímat:

„A ještě jeden konflikt mezi námi vznikl: objevila se tehdy anketa o amatérské fotografii. Napsala jsem do ní, že k amatérské fotografii nemám blízko a uvedla jsem všechny své důvody, proč ne. O zodpovědnosti autora a o nezodpovědnosti diletantů. (…) Amatérská fotografie bya důležitá v začátcích fotografie, ale pak se podle mě její význam vytratil. Já mám ráda vědomou tvorbu. Vědomou a odpovědnou. Profesionála vidím jako člověka, který je opravdu a celoživotně angažovaný ve své tvorbě, kdežto amatéři odskakují. Nemyslím si, že je špatné, když si vydělávají na živobytí něčím jiným a občas, svátečně, něco cvaknou. Ale není to žádná výpověď. Fotografie není jenom vizuální umění. Vizuální talent je asi nutný, ale ještě podstatnější je projekce myšlení – tedy názorů, postojů, cítění, které jsou do každé fotky zakódované a skrze tu vizi se realizují.

FÁROVÁ, Anna a Viktor STOILOV. A pásly by se tam ovce–. Vyd. 2., 1. samostatné. Praha: Torst, 2010, s. 76. ISBN 9788072153879.

anotace na cbdb.cz

Co na srdci, to v prstech

