Literatura

Příběhy ze života Vietnamců

Pozvolna mi začalo připadat zvláštní, nakolik vnímám Vietnamce pouze jako prodejce levného a oblečení nebo rychlého občerstvení, stále jakoby ti stejní lidé se stejnými tvářemi a stejnými účesy. Nevnímala jsem, že by mohli být nositeli inspirativní kultury a že by za sebou mohli mít zajímavou minulost. Skoro jako by nežili mimo své prodejny. Jako by neměli své sny a plány do budoucnosti, svůj volný čas a své zájmy. Nedivím se, když je neměně vídám rok co rok na stejných místech u stejných činností od rána do noci, ale jako by mě ani nezajímalo, proč tráví tolik času právě touto činností, že by to mohl výt určitý druh sebeobětování se pro vzdělání a lepší život svých dětí.

Přestože v Brně vídám Vietnamce dnes a denně, nikdy jsem neviděla vietnamský film, nečetla vietnamskou knihu a nesledovala vietnamské malíře, s žádnými Vietnamci jsem se nebavila a nejedla jsem víc jak vietnamské nudle (které nejspíš ani nejsou vietnamské) a jednou tofu z Olomoucké v Brně.

Osobně jsem znala jednu Vietnamku z nižšího ročníku na základní škole. Jediné, co jsem o ní věděla, bylo, že se výrazně angažovala na poli žurnalistiky (dokonce vystupovala v našem vesnickém pořadu v TV), působila sebejistě a cílevědomě, a že do jejího pokoje bylo vidět přímo z ulice, po které jsme chodily s mamkou denně na procházku se psem. Ani jedno s její kulturou moc společného nemělo. Nikdy jsem s žádným Vietnamcem nestudovala, žádnou nevídala v nějakém kroužku nebo jiné zájmové činnosti, s žádnou nechatovala ani ji nepoznala přes známé či kamarády.

Pozvolna se ale dozvídám víc. Přečetla jsem svoji první knihu od vietnamské spisovatelky, Ru: příběh vietnamské utečenky od Kim Thúy. Úryvky z jejího života a pohledu na svět, minulost, budoucnost, svoji zemi nebo mateřství, které netvoří ucelený příběh – dokonce dochází k neustálému prolínání současnosti, historie, vzpomínek, porozumění různým událostem či chování lidí, kterým dřív nerozuměla apod. Knihu sepsala jako rodinnou https://i2.wp.com/ecx.images-amazon.com/images/I/91619nShLWL.jpghistorii (sebe, svých rodičů, strýčků, tetiček, sestřenek, ale také všech utečenců, tzv. „boat people“) pro své syny a nečekala, že by mohla zaujmout i jiné čtenáře, což mi připadá jako důležitá motivace k sepsání něčeho podobného pamětem, oživování a zachování toho, co se ztrácí z paměti: „Sao Mai po třiceti letech povstala jako fénix z popela, Vietnam ze svých okovů a právě tak povstali moji rodiče ze školních záchodků. Všechny osoby z mé minulosti setřásly špínu ze svých zad, roztáhly rudězlatá křídla a vznesly se blankytným prostorem. Ozdobily nebe pro mé děti a ukázaly jim, že za každým obzorem je vždycky ještě další obzor, až do nekonečna, až po nevýslovnou nádheru obrody a nadšení. Alespoň já tak cítím možnosti této knihy (…).“ (str. 141) Důraz na rodinu, pospolitost, pokračování, navazování, nalézání smyslu. Nehodnotí dějiny.

Také mě zaujalo: „Vzpomínám si na spolužáky ve střední škole, kterým se nelíbilo, že hodiny dějepisu jsou povinné. Byli jsme mladí a nevěděli jsme, že dějepis je privilegium, které si mohou dovolit pouze v zemích žijících v míru.“ (str. 46, celá tato část je velmi zajímavá)

(citace z knihy: THÚY, Kim. Ru: příběh vietnamské utečenky. Vyd. 1. Brno: Emitos, 2010. ISBN 978-80-87171-20-2.)

Dalším skvělým podnětem v poslední době je článek od Hoa Nguyenové na jádu o mladé generaci Vietnamců, která žije mezi dvěma kulturami. Vřele doporučuji k přečtení.

Jednu dobu jsem sledovala blog sympatické Vietnamky, u které jsem nacházela inspirativní recepty a která začala postupně publikovat i tipy na domácí kuchyni a své postřehy, který vyplynuly při porovnávání naší a vietnamské kultury. Nemůžu ji na internetu dnes dohledat, ale zaujala mě například i tato stránka: http://www.vietfoodfriends.cz.

To je zatím bohužel vše. Snad časem své poznání zase obohatím.

Co na srdci, to v prstech

