Masarykova univerzita

Státnice: Sdružená uměnovědná studia na MU

Kdysi v dávných dobách na počátku roku 2013 n. l. se v tomto virtuálním prostoru objevil článek Na mušce obor Sdružená uměnovědná studia. A nyní, o tři roky, měsíc a dva dny později se rodí pokračování tohoto článku – o ukončení oboru.

Galerie, muzea, kritika, krása, vznešeno, umělci, cákance, Vídeň, knihy z nakladatelství Taschen, Bachovy suity, Hadivadlo a Buranteatr, filharmonie. Psaní bakalářky. Učení na státnice. Deset témat, šest set listů A4, sluchátka na uších, obrazy za očima.

Státnice na SUS nejsou tak děsivé jako maturita. Zdá se mi, že větší problém než učení bylo pro mnohé napsat bakalářku. Své téma jsem našla díky uměnovědným seminářům a vědomí toho, že je dobré se specializovat na jeden obor. Vybrala jsem si fotografii, které se, jak se mi zdá, dál nemůžu věnovat pouze teoreticky (musela bych i prakticky), a tak jsem si ji vášnivě prozkoumala samostudiem (a dobrými přednáškami s panem L. Bártlem na dějinách umění) a právě prací na bakalářské práci. V té jsem se věnovala paměti fotografie v tvorbě Pavla Diase, což zmiňuji, protože bych byla ráda, kdyby si ji přečetlo více lidí. Přestože je možná příliš subjektivní, líbí se mi.

Veškerá data o odevzdávání bakalářské práce a o informace o její podobě najdete na internetu.

DSC_0044.jpg

A jak probíhají samotné státnice? Státnice mají dvě části – písemnou a ústní. Test je poměrně náročný, ale nejspíš není zásadní, protože letos jedné skupině nefungoval, a tak dostala u zkoušek o otázku navíc. Všechny otázky jsou založené na výběru mezi vícero možnostmi. Objevují se témata filmu (režisér-film), pojmů (pojem-teoretik), divadelních her a hudebních skladeb, kde kdo působil, kdo se nemohl/mohl potkat apod. Ústní zkouška probíhá před čtyřčlennou komisí. Do které komise patříte, zjistíte pár dní před státnicemi z ISu u informací o zkoušce, stejně tak čas, kdy na vás bude nejsilněji doléhat stres. V tento čas čekáte u dveří, komise si vás pozve dovnitř a vy si sednete proti ní. Oni vědí, jak se cítíte. Předseda komise sdělí výsledné hodnocení vaší bakalářské práce od vedoucího i oponenta, vyzve vás, zda máte proti posudkům nějaké výhrady, a pokud jsou hodnocení rozdílná, projde si je a mezitím vám zbylí členové komise kladou otázky. Jakmile uznají za vhodné (oficiálně je délka zkoušení patnáct minut, ale já tam byla kratší dobu a někteří delší), přestanou se ptát (obvyklé jsou 2-3 otázky), poděkují, pošlou vás za dveře a dohadují se o konečném hodnocení. Po minutce si vás zavolají zpátky, sdělí výsledek, potřesou rukou a je to.

A co obhajoba bakalářky? Komise vám sdělí výsledná hodnocení vašeho vedoucího a oponenta (posudky si samozřejmě přečtete předem na ISu) a zeptá se, jestli k tomu chcete něco říct. Můžete, ale v komisi nemusí být ani vedoucí ani oponent práce, a tak nevím, jaký dopad by obhajoba mohla reálně mít. Možnost obhajoby tedy máte, ale pokud práci obhajovat nepotřebujete, nemusíte si připravovat žádné podklady nebo prezentaci.

Co si obléknout? Něco slušného. Napsat „jako do divadla“ je nejasné – do Hadivadla jdete v riflích a do Janáčkovy opery ve večerních šatech (anebo dostanete sprda od starých světaznalých dam na záchodech). Tedy zlatý střed. Já měla šedé slušné kalhoty, halenku a lodičky. Muži měli obleky anebo slušné kalhoty s košilí.

Na co nezapomenout a další informace

  • Dejte si pozor, abyste nejpozději do pěti pracovních dnů před státnicemi odevzdali papír o ukončení studia (potvrzení vám vydají na Studijním oddělení, nemusíte si nic tisknout). To získáte, pokud jste ukončili všechny předměty.
  • Nebojte se, když vám z ISu přijde zpráva, že předmět US_31 přesunuli do dalšího semestru, protože jste ho neukončili – vše se vrátí, jakmile dostanete známku ze státnic.
  • Slušností je zajistit jídlo pro komisy a kytici pro garanta/ku. Stačí se domluvit na FB a peníze vybrat na chodbě během zkoušek.
  • Pokud dostanete ze státnic A nebo B, tak nemusíte dělat zkoušky na navazující magisterské studium.
5 thoughts on “Státnice: Sdružená uměnovědná studia na MU

  1. Ahoj, gratuluji k titulu bakalář! Kdysi dávno, když jsi psala článek o SUS, jsem váhala, jestli se na ně hlásit, či nikoli. Rozhodla jsem se pro ano. Nyní jsem v druhém semestru a jsem za to velmi ráda. Chci ti tímto poděkovat, protože potřebných informacích o oborech z pohledu studenta je velmi málo, a pokud by člověk dal jen na statistiky a neosobní články často rádoby redaktorů, vůbec nevím, kde bych teď skončila. Díky!

  2. Ahoj, moc díky za článek, mě to čeká za měsíc. Jen jsem se chtěla zeptat, jakým stylem se ptají u ústní zkoušky. Jestli je to prostě takové to: řekněte mi něco o barokním malířství v Itálii nebo to více specifikují, jako například u toho písemného testu. A jestli se opravdu drží daných okruhů. Díky moc za odpověď! :)

    1. Ahoj, díky za komentář :). Opravdu se drží daných okruhů a otázka aspoň u mě byla víc zeširoka než u písemného testu. Abys mohla chvíli mluvit. Měla jsem nějaká neostyl v hudbě.

  3. Ahoj…taky jdu v červnu…mám obavy :)…takže není to třeba: baroko a já si můžu klidne povídat o bar. divadle…docela mě to děsí, ale říkám si, došli jsme až sem, tak to teď nevzdáme :)…jinak obor jsem si vybrala cíleně a mrzí mě, že nema nmgr. Jen Učitelství estetiky, kam se hlásím, a Managament v kultuře. Učitelství estoše :) jako jediný obor na ÚHV nemá PhDr. ani PhD…takže, kdo chce dál tak snad raději ten Managament v kultuře. Je to škoda…

Co na srdci, to v prstech

