Literatura

Oblíbení spisovatelé

Když jsem byla mladší, hltala jsem jednu knihu za druhou. I proto pro mě bylo snazší vytvořit seznam oblíbených spisovatelů, mých průvodců dětskými světy a mým dospíváním. Obsahově zajímavé s výraznou pointou a čtivým, poměrně jednoduchým slohem se vynačovala většina knih, které jsem vzala do ruky a schovala si za oči – což není výtka, knihy to byly skvělé a četba mě těšila. V patnácti mě knihovnice a má učitelka češtiny zároveň upozornila, jestli se nechci pustit i do něčeho náročnějšího. Já pokorně odložila Thomase Brezinu do regálu a dychtivě jsem pročítala tituly tzv. povinné literatury, klasiky. Za pět let jsem přečetla desítky náročnějších knih, ale stále jsem je spíš hltala jak prožívala anebo hlouběji rozebírala, asi jako když vám přítel uvaří vynikající oběd a vy pro konverzaci s ním musíte jídlo rychle polykat a téměř nežvýkat, a tak až nad prázdným talířem zjistíte, že si nejste jistí, z jakých igrediencí bylo jídlo uvařené, natož jaké koření použil.

Dnes bych to nazvala „první četbou“, probráním látky. Osaháním tématu, zda by mě námět vůbec zaujal, zda sloh vyhovuje mému mlsnému „jazýčku“. S tím problémem, že málokterou knihu čtu víckrát. Až ve dvaceti jsem začala číst pozorněji, dělat si výpisky, sama pro sebe a někdy i pro tento blog shrnovat hlavní myšlenky, čím mě vlastně autor upoutal, čím mi byl příběh a hrdinové blízcí.

Od malička jsem tedy vášnivý čtenář, ale až nedávno jsem začala být i pozorným čtenářem. I proto seznam autorů, které bych doporučila dospělým či dospívajícím není dlouhý. Víc jak k jednomu autorovi se uchyluji k edici či nakladatelství. Málokdy mě zklame Světová knihovna Odeon, což je výběr perfektních děl současné světové literatury, které jsou výrazné jak ve většině případů neotřelým námětem příběhů, tak slohem autorů. Najdete zde Murakamiho, McEwana, Palahniuka, Delphine de Vigan, Virginii Woolfovou a další. Pro rozšiřování vědomostí v rámci sociologie (tedy nauky o společnosti) a jiných odborných odvětví ráda využívám knihy z nakladatelství Academia.

Přesto mám několik oblíbených autorů, kteří se mě dotýkají a opakovaně mě oslovují a uchvacují (jednotlivé knihy najdete v náhodném výběru).

Když zavřu oči a vybavuji si příběhy Antoine de Saint-Exupéryho, vidím před sebou zasněžené hory a maličké lidské stopy ztraceného pilota, Exupéryho přítele, kterého spolu s dalšími několik dní hledal po nehodě jeho letadla. Hned na to samotného autora na písečné poušti na hranici smrti, ze které si přivedl filosofického Malého prince. Vidím moře přelévající se v roj světýlek rušného města, do kterého Exupéry přivážel dopisy, vidím ho, jak sedí sám v letadle a přemýšlí. Sleduji, jak na papíře tahem pera tvoří svět takový, jaký ho vnímá jen on. Díky českým překladatelům jeho příběhů jsem si uvědomila, jak krásným a libozvučným jazykem čeština je a jakou důležitou roli hrají v životě díla překladatelé. Tetelím se blahem, jak Antoine de Saint-Exupéry vnímal svět a jak ho umožňuje vnímat svým čtenářům, na co zaměřoval svoji pozornost, co ho rozněcovalo a dojímalo, co ho těšilo, co považoval za hodnotné v životě člověka. Pokud seženete, a to není nijak těžké, sbírku jeho děl Moje planeta, otevřou se vám dveře k jeho Malému princi, Kurýrovi na jih, Válečnému pilotovi, Zemi lidí a Nočnímu pilotovi.

Podobně jako Exupéry byl i Roald Dahl válečným pilotem. Jeho vnímání světa není tak poetické, ale především humorné. Přestože je známý hlavně díky dětským knihám (Karlík a továrna na čokoládu; Danny, mistr světa nebo Matylda), já ho poznala a zamilovala si ho pro jeho povídky s neotřelými náměty a brilantními pointami. I on napsal o svých zkušenostech pilota, a to v Sólovém letu a Honu na lišku.

Než vám představím jednu náročnější spisovatelku, zastavím se u Terryho Pratchetta a jeho Úžasné Zeměplochy. Fantaskní svět ne náhodou podobný tomu našemu v útržcích a odkazech mýtů, bájí a kultovních děl či reálií, kterými se Pratchett (nejspíš) inspiroval při vytváření děje. Svět plný fantazie, humoru, originálných a každému známých postav (ať jste knihy četli nebo ne, jejich hrdiny potkáváte dennodenně na ulicích a mezi sousedy, vsaďte se), které se střídavě objevují ve všech knihách, ať už je hlavním hrdinou, vedlejší postavou či jen procházejícím. Čarodějky, mágové, opičí knihovník, truhla se sto nožičkami, lord Venitari, upíři, zombie, Smrť a Mort, Zuzana a její čokoládové zbraně, noční hlídka a draci, zeměplošský hollywood, želva, sloni a další. Věřím, že i při desátém čtení jedné a té samé knihy člověk objeví, co dřív nezachytil, nepochopil či mu to frnklo jiným způsobem před nosem a on to konečně polapil. (zde si můžete přečíst zajímavé citáty a hlášky).

Onou náročnější spisovatelkou jsem myslela Virginii Woolfovou. Její svět poslepovaný z detailů a drobných denních zastavení, asociování, který jak dílky mozaiky vytváří onečný obraz. Její literární jazyk je náročný, ale zajímavý.

https://i0.wp.com/www.cbdb.cz/authors/59.jpgMezi mé další oblíbené spisovatele patří Stefan Zweig, brilantní nazírač do lidské psychiky a motivů jednání člověka, který svými povídkami vytváří nejen obraz společnosti, ve které žil, ale také obraz vnitřního života lidí, který se časem až tak nemění. Svým krásným, prostým jazykem a milým pohledem na lidské úspěchy i neúspěchy mě oslovuje Ota Pavel, která mi dal především nahlédnout jinýma očima na sport ve svých sportovních reportážích a povídkách. Taktéž vyhledávám a líbily se mi všechny knihy od Mariusze Szczygiela, čechofila a perfektního reportéra, od kterého jsem se dozvěděla mnoho o naší zemi a našem národě (mimo jiné i o Otu Pavlovi).

Jednotlivé knihy, které se mi líbily najdete především v tomto článku, anebo se podívejte na přehled všech článků v rámci Literatury.

 

One thought on “Oblíbení spisovatelé

Co na srdci, to v prstech

