Literatura

Kdo jsou to vlastně skinheadi? Subkultury v Česku

Delší dobu čtu skvělou knihu Kmeny, která pojednává o subkulturách převážně v Praze (samozřejmě jsou po celém světě). Zjistila jsem mnoho o subkulturách, které jsem doteď chápala špatně (třeba HC, skinheady atd.). Jednotlivé skupiny jsou doplněné o dobré fotky a o rozhovory, které jsou v mnohém přínosné.

Citace z: VLADIMIR 518, SOUČEK Tomáš a Karel VESELÝ. Kmeny: současné městské subkultury. 1. vyd. V Praze: Bigg Boss & Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-80-903973-2-3.

Obálka titulu KmenyČetla jsem Tattoo, Graffiti (stále mi nejsou o nic sympatičtější), Punk (asi je lepší si přečíst ten původní smysl vzniku), Hardcore, Hip hop (ne moc informativní), Otaku/Cosplay, Emo, Skinheads, Freetekno (šílený, připravení na apokalypsu), Cirkus (skvělé, mám ráda), Skate (berou to vážně), Virtual (psycho, jako Kaštánkovi), Hipsteři (stále nejasné), Neohippies (stejně bych nesnesla ty pavouky) a Straight Edge (asi nejzajímavější a mně nejbližší).

Vkládám sem nějaké postřehy a výpisky:

SKINHEADS – překvapivé pro mě je, že to nejsou nácci. Spojují se s hudbou a určitou kulturou i po vizuální stránce, ale jsou protifašističtí, a když se mezi ně chce nácek vecpat, vyhazují ho. Jsou tedy dvě skupiny, ti „oficiální“, původní, co jsou spojování s určitými zásadami, ale hlavně určitou hudbou; a pak ti nácci, kteří jen přebírají jejich prvky oblečení, ale nemají s nimi vlastně nic společného. Líbila se mi věta: „Křičet, že bude třetí světová válka, že vyhrajou bílí hrdinové… Nevím, kam na to chodí nebo kdo jim takhle vymejvá hlavu. V dnešní době kdyby se spíš koukali na ty sráče, co jsou ve vládě, co okrádají a svádí to na cikány.“ (125)

HARDCORE – ti mě taky překvapili. Řekla bych, že to budou posluchači tvrdé hudby, drsňáci, ale v negativním slova smyslu. A ono ne. Opět se mezi ně míchají i nácci, ale ty potírají i násilím, jsou naprosto proti jejich zásadám. Jsou politicky angažovaní. Do It Yourself. Udělat si věci po svém a nespoléhat na ostatní, že je udělaji za tebe, respektovat práva zvířat a nejíst maso, či dokonce žádné živočišné výrobky, být sociálně kritický a solidární zároveň, být ohleduplný k životnímu prostředí a vysoce senzitivní k jakýmkoli projevům xenofobie, sexismu, rasismu, konzervativizmu, nacionalismu či neonacismu patří do stabilního základu výbav tzv. pravých – tedy nemainstreamových – hardcoristů.“ (306) To se mi líbí, pokud to nepoužívají jako záminku k násilí. O těchto zásadách, co jim vadí atd., třeba píší texty kapely, ale taky si za svým názorem ti členové stojí a i jednají. Tedy ne ve stylu „Talk is cheap“.

NEOHIPPIES – zajímavé, Rainbow family, přírodní život šetrný k přírodě, sexuální nezávaznost, štědrost atd.

STRAIGHT EDGE – hodně zajímavé, o těch jsem nevěděla. „Žádné drogy, ani alkohol a tabák. Za každou cenu a v každé situaci čistý pohled na svět. Čelit problémům s jasnou hlavou, radovat a bavit se přirozeně, za každých okolností být schopný reagovat. Nebýt součást masy, nebýt takový, jakého mě chtějí mít.“ (473) Často to bývají aktivisti za práva zvířat atd.

Taky mě překvapilo, jak mainstream, kapitalismus atd. prý využívá tyto subkultury jako tržní produkt pro mladé, kteří se chtějí někam zařadit – ale vlastně jen oblečením. Ne každý tedy tyto zásady zastává, kdo tak vypadá.

Co na srdci, to v prstech

