Literatura

Vzpomínky na Gustava Mahlera

https://i0.wp.com/upload.wikimedia.org/wikipedia/en/0/06/Photo_of_Gustav_Mahler_by_Moritz_N%C3%A4hr_01.jpgPřehledně a čtivě napsané vzpomínky Almy Mahlerové na svého muže, čtenář se neztrácí, přestože je tam mnoho míst a lidí. Krásné, upřímné zážitky, radost z hudby, ohromnost Mahlerovy osobnosti, oddanost muži, bolestný konec. Ve strastech jejich života se ale Alma nevyžívá, nehraje prvoplánově na city.

Líbilo se mi, jak postupem času víc a víc lidí Mahlera milovalo horoucí láskou. Jak byl názorově hotový člověk. A egocentrický ve smyslu, že vše obtáčel kolem své práce skladatele a dirigenta. Celý svůj život věnoval práci. Byl to i velký sportovec – plaval, chodil na vysokohorské túry, jezdil na kole. Byl upřímný až netaktní, byl vytrvalý, cílevědomý, náročný. Miloval Wagnera, ale ne pro texty atd., ale výhradně pro hudbu. Vzdal se 50 000 (nevím jaké měny) pro pozůstalost Brucknera, kterého miloval. Hodně cestoval za koncerty a zkouškami. Hlavně mě ale oslovily jejich letní pobyty v přírodě, u jezer atd., kde skládal, a šokovalo mě naprosté podřizování okolí jeho požadavkům (např. absolutní ticho). Byl obklopen velmi prozíravými lidmi v tomto směru.

Se svojí starší dcerou měl hluboký vztah, bohužel zemřela, což je s Almou málem zničilo. S mladší dcerou si vytvořil taky krásný vztah. Jeho žena v sobě ale musela nosit mnoho křivd. Taky mě překvapil popis jeho sestry Justiny, z jeho životopisu jsem se takové věci nedozvěděla. Dále mě překvapilo, že se cítila Alma méněcenně, byla introvert, neměli rádi velké společnosti a hluk. Mahler urputně podporoval Schönberga. Přestože jeho hudbu nechápal, věřil v tohoto mladého skladatele.

Citace: za přečtení stojí celá kniha, ale tohle mě oslovilo pro vypsání, přestože si knihu co nejdřív koupím

149: „Mahler byl názorově jasnější, hotový člověk.“

177: „Mahler nesnášel jakékoli lichocení. Uznání od lidí, kteří hudbě vůbec nerozuměli, ho zatvrzovalo.“

Poslední knihu, kterou četl i přes veškerou slabost umírajícího, byl „Problém života“ od Eduarda Hartmanna.

Doporučuji si pustit jeho symfonie. Zatím jsem slyšela jen pět, z nich se mi nejvíc líbí první a pátá (lze dobře sledovat rozdíly). Líbil se mi i film Mahler z roku 1974, o kterém jsem tu psala.

citace z MAHLER-WERFEL, Alma Maria. Gustav Mahler: vzpomínky. Vyd. 1. Praha: Paseka, 2001, 199 s. ISBN 80-7185-356-9.

Co na srdci, to v prstech

