Věci na zamyšlení

TED za listopad

Lisa Kristine: Fotografie nesoucí svědectví novodobého otroctvíLisa Kristine: Fotografie nesoucí svědectví novodobého otroctví

Popis: Poslední dva roky cestovala fotografka Lisa Kristine po světě a dokumentovala neúnosně tvrdou realitu novodobého otroctví. Sdílí nezapomenutelně krásné fotky — horníků v Kongu, cihlářů v Nepálu — a vrhá světlo na těžký úděl 27 milionů lidí zotročených po celém světě. (Natočeno na TEDxMaui)

Můj komentář: Ráda bych, aby toto video viděli všichni. Pokud vidím v nějaké fotografii nezpochybnitelný smysl, pak je to právě dokumentární fotografie, která se snaží byť vzdálenou pravdu přinést blíž k člověku. Vy tam nepojedete, ale ty události můžou přijet k vám. Ráda bych viděla i souvislosti, pro koho tito otroci musí pracovat, zda my nekupujeme jejich výrobky – zda je nepodporujeme. Nosíte oblečení z hedvábí? Umím si představit, odkud pochází – ale nemusí, kdo nám to ale zaručí? Mimoto jsou fotografie dokonalé kompozičně i technicky, navíc hluboké. Mají ten prvek, který vás zasáhne. A konec se svíčkami – ! Prosím podívejte se.

Reggie Watts vás dezorientuje velice zábavným způsobemReggie Watts vás dezorientuje velice zábavným způsobem

Popis: Beaty Reggie Wattse vzdorují škatulkám. Vypněte si logické myšlení a sledujte, jak míchá poezii a překračuje hudební žánry v tomto nadživotním vystoupení.

Můj komentář: Něco nového :)

https://i0.wp.com/images.ted.com/images/ted/f392a24bf8396a61583d2dc3c80013f5ca6898b1_132x99.jpgMarco Tempest: Vzestup elektřiny a sestup Nikola Tesly

Popis:Kombinací projekce mapování a prostorové knihy Marco Tempest vypráví vizuálně poutavý příběh o Nikolovi Teslovi — nazvaný „Největší geek, který kdy žil“ — o jeho triumfálním vynálezu střídavého proudu po den, kdy měl hluboko do kapsy.

Můj komentář: Krásné, kouzelné. Pro mě docela nový, překvapivý způsob iluzivního vyprávění příběhu :).

Alexa Meade: Vaše tělo je mým plátnem

Alexa Meade: Vaše tělo je mým plátnemPopis: Alexa Meade má k umění inovativní přístup. Život plný skicování a natahování pláten není nic pro ni. Namísto toho si vybere téma a pak jej namaluje – a to doslova. Vše, co je na scéně – lidi, židle, jídlo, co si jen vzpomenete – ukryje pod nánosem barvy, který napodobuje, co je pod ním. V této poučné přednášce Meade předvádí fotografie některých výstřednějších kousků a sdílí nový projekt zahrnující lidi, barvu a mléko.

Můj komentář: Skvělá, netradiční, originální a fascinující metoda v malířství :). Překvapil mě i způsob, jak se naučila pracovat s barvou, ale i s kompozicí a foťákem, což už tedy nezmínila.

Apollo Robbins: Umění mystifikace

Apollo Robbins: Umění mystifikacePopis: Oslavován jako největší kapsář světa, Apollo Robbins zkoumá manýry lidského chování, když krade vaše hodinky. V legrační ukázce Robbins zkouší výběr z publika TEDGlobal 2013, ukazujíc, jak nedostatky v našem vnímání umožňují šlohnout peněženku a nechat ji na rameni majitele, zatímco ten o tom nemá ani ponětí.

Můj komentář: Bavilo mě to. Dobré momenty překvapení. Hned pochopíte mnoho kouzelnických triků. A vy byste dělali co s lidskou pozorností?

Je nějaký TED, který bych podle vás měla určitě vidět?

Marla Spivak: Proč mizí včely

Marla Spivak: Proč mizí včelyPopis: Včely medonosné prospívaly 50 milionů let a každé včelstvo obsahující 40-50 tisíc jedinců funguje v nádherné harmonii. Tak proč začala včelstva před sedmi lety masově vymírat? Marla Spivak odhaluje čtyři navzájem propojené příčiny, které mají tragické následky. Není to nikterak malý problém, protože včely opylují třetinu světové rostlinné produkce. Že by nám tento neuvěřitelný druh nastavoval zrcadlo?

Můj komentář: Problém se včelami mě zajímal delší dobu – a tady to mám krásně vysvětlené. Líbí se mi, že ta žena nabízí i možnosti, jak to může řešit každý z nás. Zasadit květiny, které mají včely rády, aby měly potravu a měly větší obranyschopnost. Také se mi líbí, že se o tento problém lidé zajímají. Tak cco, budete sázet květiny? Já bych ráda, zahradu máme.

Co na srdci, to v prstech

