Uncategorized

Černý jako dno oceánu

Dneska hodně přemýšlím nad novým článkem pro JADU a oklikou jsem se tak dostala k podrobnějšímu zkoumání českého umělce Davida Černého. Jestli jste byli v Praze, mohli jste vidět například visícího Sigmunda Freuda nebo svatého Václava sedícího obráceně na svém mrtvém koni – instalováno v pasáži paláce Lucerna. Známá jsou ale i plastová miminka na žižkovském vysílači a další kontroverzní díla, viz wikipedie, kde jsou i fotky. Tento umělec mě oslovuje, protože se vždy snaží svým uměním na něco poukázat, čeří zdánlivě klidné vody, vyvolává diskuzi, pohoršení, hlavně ale zamyšlení. Nabízí jiný úhel pohledu, jinou perspektivu a přístup. Nápady se mi nezdají prvoplánové, líbivé, nepochopitelné nebo až příliš kontroverzní. Nacházím v nich smysl, a díky nim snad vidí i ostatní smysl umění (jeden ze smyslů).

https://i1.wp.com/blog.svet-grafiky.cz/wp-content/uploads/2012/09/2183347-david-cerny-entropa-eu-2009.jpgKoho osoba Davida Černého taky zajímá, tak by třeba rád viděl, co jsem našla a zaujalo mě – pokud to sám už dávno nezná. Za prvé je to projekt Entropa (.pdf soubor s popisky a fotkami) z roku 2009, kdy zobrazil 27 členských států pomocí klišé, předsudků, a tedy i bariér. V tom vidím velké plus, že to přinutí lidi opět přemýšlet o své zemi i o ostatních z jiného úhlu pohledu, jak jsou ta klišé vlastně nesmyslná. Údajně to neměla být urážka daných zemí a já to tak ani neberu. Belgie to s čokoládou moc neschytala, jinak ale většina zemí není zobrazena s klišé symboly, které bych čekala. Bulharsko se bouřilo, to docela chápu. ČR je trefné, ale nevím, jestli tím nemyslel otevřenou kritiku Václava Klause… Taky mi připadá, že kdyby opravdu každý členský stát vyslal dílek od svého umělce, bylo by to reprezentativnější, ale objektivnější také? Tady je něco o projektu, kritika, ale i vyjádření D. Černého atd.

Druhým textem, který jsem ještě nedočetla, ale zaujal mě, je .pdf Promrdaný roky, skutečný příběh. Našla jsem ho na úplně oficiálních stránkách Davida Černého. Na 6. straně je Manifest Úchvatných. Skupiny, kterou založil s kamarády. Aby nemuseli jako umělci žít ve sklepě a o hladu, rozhodli se hned vydělávat těžký prachy. Manifest mě vážně pobavil. ,,Už jsme unaveni sklepními byty se studenou vodou. Teď chceme zasloužené bohatství, vily, auta a bazény.“ Nebo pořádali Výstavu pro nejnižší pudy, citace: ,,Většina umění si klade za cíl vzbuzovat v divácích vysoké city. My jsme si vytkli úkol právě opačný a chceme tak zaplnit mezeru, která podle nás v současném českém umění existuje.“ Vytvořili díla, která pak diváci mohli klacky zničit. Zatím jsem na 22. straně.

(foto ze stránky http://blog.svet-grafiky.cz/)

Mimo jiné jsem se dívala na Rafany a na jejich kálení ve Veletržním paláci.

Co na srdci, to v prstech

