Divadlo

Divadelní svět, Brno

Letošní čtvrtý ročník Divadelního světa tentokrát pod vedením Stanislava Moši z Městského divadla Brno poprvé nabídl studentskou akreditaci. S Liborem jsme viděli 12 představení jak místních, tak zahraničních, a to téměř za hubičku (250,-). Přestože míst pro akreditované bylo jen dvacet, vždy jsme místo chytili (taky jsme chodili přesně hodinu před). Týden byl ukončený fantastickou Slavností masek!

Proč je dobré se Divadelního světa zúčastnit? Co přinesl mně?

  • Navštívila jsem mnoho divadel, i těch, ve kterých jsem ještě nebyla (třeba Divadlo na Orlí)
  • Viděla jsem mnoho představení, i těch, které měly svoji derniéru – ale hlavně těch, s kterými za námi přijeli divadelníci z daleké Belgie, JARu, Německa nebo Slovenska
  • Je to krásné a plnohodnotné zaplnění volného času :)

V tomto článku bych ráda shrnula mé dojmy z představení, která jsem viděla. Hodnotit každé zvlášť by asi zabralo příliš času, krátký náhled bude tak jako tak pro obrázek lepší.

7. 6. 2013 – Ende gut, alles gut (Reduta)
7. 6. 2013 – Shake, Shake, Shake (Paki Paya, Belgie)

Nejspíš je zbytečné toto představení více popisovat, ale ocenila bych hlavně moment překvapení. Mělo se jednat o cviky na hrazdě ve velké výšce, kterého jsme si moc neužili, zato šok ano. Herci (komedianti) si vytáhli dívku z publika, chudáček se cítila trapně a oni ji ještě k tomu navlíkali do všeho možného. Snažila se i utéct a nic. Nakonec ji přiměli (a tleskající publikum) vylézt po žebříku nahoru na tu hrazdu (některým to už bylo jasné, ale komu jako třeba mně a Liborovi ne, ten byl u vytržení), a když měla skočit dolů na matrace za pomoci jednoho z nich, tak se zhoupla, udělala několik cviků ve vzduchu a – ona k nim patřila! Úsměv, potlesk, radost.
8. 6. 2013 – Tajná zpráva z planety matek (HaDivadlo)

Hra od Anny Saavedry s velmi zajímavým tématem a ze zajímavého prostředí – planety plné matek (a jednoho otce). Podle mého názoru mělo představení hodně hluchých míst, ale plně to předčilo celkové vyznění. Hluboký vhled do života matky ze všech možných stran. Před porodem, během těhotenství, po porodu, avšak ne popořadě. Souhrn pohledů mnoha žen, se kterými se autorka bavila. A jeden ze sta, muž. Velice originální a opět k zamyšlení. Režie Mariána Amslera opět skvělá. Více zde.
9. 6. 2013 – iPlay (HaDivadlo)

S touto hrou přijeli Divadlo Letí, režii dělal Marián Amsler. Aktuální reakce na společnost, zajímavé videoprojekce. Hra byla komornějšího rázu a mně osobně příliš neoslovila. Možná proto, že takový ani podobný život (ještě) nevedu. Ve shonu. Více zde.
10. 6. 2013 – BEAT (Každý má svoj rytmus) (Reduta, Městské divadlo Žilina)

Toto představení je z pera bývalého anesteziologa, Viliama Klimáčka – já osobně mám pocit, že se neminul povolání. Tomu prvnímu. Jedno klišé za druhým, postavy měly velice málo prostoru a vyskytovaly se zde spíše jako ,,typy“ než fungující bytosti. Příběh měl vyznít emotivně, ale spíš by divák pozvedl obočí – to jako opravdu? Neznám jiné hry tohoto autora, takže nehodlám hodnotit jeho tvorbu, tato hra však spadá (pro mě) mezi ty horší.
11. 6. 2013 Balada pro banditu (Divadlo Husa na provázku)

Velice dramatická a poutavá hra Milana Uhdeho se strhující hudbou Miloše Štědroně se zajímavými prvky. Rušily mě záměrně rušivé momenty (nejsem si jistá, ale nejspíš projev režiséra Morávka. Nejspíš jde v šlápějích Bertolta Brechta. Třeba, že se herci obrátili na zvukaře, ať jim to pustí znovu, že po přestávce byla část podobná té úvodní, ale s divnou moderní hudbou a tancem, což se do příběhu absolutně nehodilo – a já nechápu význam, podobně jako u mnohých přesahů v Redutě). Určitě si ale na představení zajděte, herci se pohybují i mezi diváky, čímž je vtahují do děje. Více zde.
11. 6. 2013 – Leoš aneb tvá nejvěrnější (Divadlo Husa na provázku)

Divadlo na divadle V. Morávka, které se povedlo. Velice dlouhá hra, která mě mírně umořila po dvou předcházejících představeních, ale rozhodně stojí za návštěvu. Je zde zaznamenán proces práce na divadelní hře, zlost historiků a znalců života Leoše Janáčka a jejich útok na Milana Uhdeho, který píše o jeho láskách. Vidíme zde příběh o životě velkého českého umělce, od jeho dětství až po smrt. Pojítkem jsou jeho lásky, v jejichž světle se nejeví moc pěkně. K tomu vždy mezi diváky  chodily postavy, které na popud jeho zážitků vznikaly (Liška Bystrouška a další). Opět zajímavá hudba Miloše Štědroně a céna Ladislava vlny. Více zde.
11. 6. 2013 – Pokrevní sestry (Divadlo na Orlí)

Toto představení JAMU pro mě bylo velkým překvapením. Nevím proč, ale čekala jsem něco neprofesionálního. Tak to v žádném případě. Divadlo na Orlí je velice moderní scéna, po technické stránce tedy nebylo představení co vytknout. Ocenila bych především text Pavly Hoggard, režii Jany Janěkové, choreografii Hany Litterové a herecké výkony veškerých účinkujícíh. Představení bylo místy kontroverzní, což bych brala jako klad. Kostýmy byly také parádní. Bohužel to byla derniéra, jak představení, tak celého ročníku JAMU.
12. 6. 2013 – Hodiny jdou pozpátu (Semafor; Divadlo na Orlí)
Bylo mi ctí vidět naživo Jiřího Suchého a Jitku Molavcovou spolu s divadlem Semafor. Pěkné kabaretní vystoupení, které jako by nás opravdu přeneslo zpět v čase. Vždy jsem snila, abych se mohla účastnit nějakého takového vystoupení – ale kdysi. V té době, kdy diváci s nadějí hledali narážky na proradný systém, přitom ale i těšili z inteligentního humoru a fantazie tvůrců. V hlavě se mi scéna vybavuje černobíle – jako ze starých videí. Pěkné, ale bohužel jsem asi už v generaci, kterou to nedokáže tolik pohltit, když jsem v té  době nežila. Více zde.
12. 6. 2013 – A Clockwork Orange (Theater der Altstadt (Stuttgart, Německo))

Na toto představení jsem se obzvlášť těšila, protože bylo v němčině a já jsem s němčinou v kontaktu ráda. Bohužel titulky haprovaly, protože herci nejeli přesně podle scénáře, ale i tak to bylo povedené. Agresivní, k zamyšlení, šokující a místy i vtipné. Chybělo mi pochopení pro smějící se diváky, když tam znásilňovali na začátku ženu (hráli to čtyři herci, kteří zastupovali všechny postavy, ale i tak to podali velice sugestivně a jen nevím kdo by v tom hledal vtip!) a i při jiných scénách, které by s přimhouřeným okem mohli vypadat vtipně, ale ne, když zná člověk okolnosti. Více informací zde.
13. 6. 2013 – Králova řeč (Mahenovo divadlo)

Králova řeč v režii Martina Stropnického mě mile překvapilo, Mahenovu divadlu udělal v mých očích opět dobrou vizitku (po Veselých paničkách windsorských jsem myslela, že shořela na troud). Martin Sláma zahrál koktajícího Bertieho fenomenálně, ohromně mě potěšil (i svojí reakcí na stojící publikum) a jeho výkonu si cením. Konečná scéna mě dojala tak, že se mi zadrhávala slova v krku a měla jsem slzy v očích, nádhera. Až tady jsem si plně uvědomila, jak on sám, budoucí panovník, musel překonat mnohé nesnáze, aby pomohl své zemi a lidem, na které se hnala válka. Že je to podle skutečné události všemu dodává hlubší rozměr. Určitě se běžte podívat, líbila se mi i scéna, výkony dalších herců (Zdeněk Dvořák je prostě celý Churchill) a hudba. Více informací ZDE.
13. 6. 2013 – Woyzeck on the Highveld (MDB; Handspring Puppet Company (JAR))

Tato hra mě zaujala svým provedením a využitím loutek, režií i scénou. Příběhem si mě nezískala, ale zbytek stojí za zhlédnutí. I animace, které běžely v pozadí, zajímavé. Více informací.

SLAVNOST MASEK – 14. 6. 2013

Naprosto skvělé ukončení Divadelního světa, které si nenechám už nikdy ujít. Divadelníci všech divadel se převlékli do masek, shromáždili se na Zelném trhu, poté se s alegorickými vozy a v průvodech přesunuli na Náměstí svobody, kde se ukazovali porotě, která rozhodla o vítězné masce. Skvělá atmosféra, množství barev. Mé fotky můžete vidět zde.

Co na srdci, to v prstech

