Filmy

Nevědomí (Oblivion, 2013)

https://i0.wp.com/img.csfd.cz/posters/28/282846_1.jpg****

Právě jsem se vrátila z kina, do kterého jsem nečekaně zavítala a využila tak akční nedělní nabídky Velkého Špalíčku, film za 70,-. Nevědomí režiséra Josepha Kosinskiho – obrovské plakáty na stěnách paneláků, množství kladných ohlasů a uznalého pokývání hlavou. O tomto filmu jsem nevěděla nic a ze sálu jsem neodcházela v euforii. Jedná se o sci-fi příběh, který je opravdu propracovaný, tak akorát složitý pro obvyklého návštěvníka kina, vše dostane na talíři vysvětleno, ale před tím si může chvilku vařit mozek a mít pocit, že už je jen kousek od obrovské pointy. Nevědomí je druh sci-fi, které lidstvu přinese jen ten příběh. Vnáší nás do apokalyptické situace, která nejspíš nenastane, což se liší od sci-fi, které já mám ráda – to, které nás zavádí do blízké a velmi realistické budoucnosti, které nás přivede k zamyšlení. Tento film to neudělá, visí zuby nehty na neotřelé myšlence, která se mi osobně líbila. Určitě se jedná jen o oddechový film.

Postavy, tak ty přede mnou nevystoupily ze své plochosti. Nejsou plastické, nebála jsem se o ně ani chvilku, neprožívala jsem s nimi emoce, protože se nejspíš režisér, scénárista a nikdo jiný nestaral o prozkoumání jejich charakteru. Jsou jedno velké klišé, které pak infikují i děj a dobrá myšlenka se blíží k zemi, aby si o ni rozbila to velké Haló. Škoda.

Scénář je jedním z prvků, který bych ocenila. Sice ty postavy to kazí, ale scénář má své silné momenty, které můžou vést k zamyšlení a které ve mně zanechaly během filmu dojem. Hudbu jsem moc nevnímala, ale přišlo mi, že hraje na už potrhané struny. Chcete napětí, dáme vám vysoký tón nebo trošku zahromujeme, to na diváky působí.  Kamera se mi líbila, stejně tak efekty, prostředí a realističnost postav co se jejich zevnějšku týče – špína za nehty, špinavé obličeje atd.

Sečteno podtrženo, máme tu skvělý sci-fi příběh včetně scénáře na oddechnutí, ale na originalitu postav, realističnost emocí a další velmi důležité prvky se zapomnělo. A to je ohromná škoda, protože film nestojí jen na efektech a zajímavém námětu.

Co na srdci, to v prstech

