Literatura

Knihy pro fotografy

K1679_nahled.jpgRod Edwards: Fotografujeme lidi jako profesionálové 

Kniha Fotografujeme lidi jako profesionálové vypadá na první pohled jako jedna z těch příruček, které obsahují jen mdlé informace, které fotografa nikam neposunou. Proto jsem ráda, kolik poznámek jsem si z knihy vypsala, protože informativní hodnotu kniha určitě má – ale ne pro profesionály, na to pozor, já jsem v portrétech naprostý žabař.

Hned na úvod může být každý amatér uspokojen hřejivými slovy o tvrdé dřině, kterou si musel každý profesionální fotograf zažít, než dokonale ovládl svůj přístroj. Autor nám také předkládá smysl portrétní fotografie, s kterou jen souhlasím – a z kteréhož důvodu mě znechucují tuny nicneříkajících portrétů od mnohých blogových autorů. Dále vyvišuje přirozené světlo, čímž zamezuje námitkám, že bez techniky to prostě nejde. Jde. Po úvodu následují kapitoly o typech zrcadlovek a objektivech, což pro mě bylo velice přínosné. Když se autor přesune už k samotné praxi, doprovází text velice pěknými fotkami, u kterých si řeknete: Jo, tak takhle to chci vyfotit. U každé fotky jsou parametry, ale také úpravy, které byly na fotce provedeny Adobe Photoshopem. Například projasnění očí a zubů, vinětace okrajů, jak upoutat pozornost na motiv fotky atd. Žádné násilné retuše, i když ty autor také zmiňuje a na konci knihy v deseti radách pro Photoshop se k nim vrací. Stejně tak k retuším vrásek tak, abyste neměli plastickou barbie z babičky.

Knihu můžu hodnotit jen a jen kladně, ale jak jsem řekla, jsem amatér.

William Cheung:  Fotografujeme portrét

Obálka titulu Fotografujeme portrét Kniha Fotografujeme portrét od Williama Cheunga je zářnou ukázkou typu knih o fotografování, která nemá téměř co nabídnout. Fotky byly ve většině případů nehezké – čistě dle mého názoru, takže mě ani nezajímalo, jak vlastně byly vyfocené. Většinu knihy zabírají velké rámečky a barevné fotky, přitom informativní hodnota je téměř nulová. Zmiňuji to z toho důvodu, že kniha stojí 359,-, ale opravdu nevím, za co ta cena je. To už raději utraťe peníze za Fotografujeme lidi jako profesionálové od Roba Edwardse, protože tato kniha má význam, především z hlediska šikovných úprav ve Photoshopu a povzbuzení amatérů, ale o tom více v článku k této knize.

Kniha má dobrý nápad. Vzít fotky od profesionálů a připsat vyjádření jejich metod, postupů a smyslu fotografie. To by ale ty fotky musely být pěkné. Knihu tedy nedoporučuji.

Naučte se fotografovat srdcem

U této knihy souhlasím s názorem Martina Kozáka na Fotaparat.cz, který si můžete také přečíst, jestli vás kniha zaujala. Informativní hodnota nulová, většinu textu jsem přeskákala a nic si nezatrhla. Kvalita i obsah fotek půl napůl dobré i ne. Nejvíce se mi líbila kapitola Němé tváře, tedy zvířátka. Celkově mi kniha dala především spoustu odkazů, které si chci projít – a to na blogy deseti autorek skupiny Shutter Sisters, na kterých si budu moct třeba procvičovat angličtinu,a po předchozí zkušenosti s blogem podobně zaměřených lidí věřím, že mi mnohé dají. Narozdíl od knihy.

Fotografické experimenty Chris Gatcum: Fotografické experimenty (52 projektů pro lepší (digitální) fotografie)

Skvělá kniha, která mě dohnala ke koupi starého objektivu, který mi snad brzy dojde. Pokud stejně jako já nemáte tisíce na novou techniku a zajímá vás, jak dosáhnout různých triků, které jste viděli na jiných fotografiích, Chris Gatcum vám dá návod. Můžete si lehce a levně vyrobit objektiv rybí oko, sotfboxy, odrazné desky, efekt pevného skla atd. Dále návod na zoom burst, na malování světlem, bokeh a jiné. Kniha se mi ohromně líbí a můžu ji vřele doporučit.

hlubší recenzi najdete zde

Michael Freeman: Perfektní expozice

Od Michaela Freemana jsem vám nedávno doporučovala knihu o kompozici, která se mi velice líbila. Myslím, že Perfektní expozice se hodí spíše těm, kteří mají nejenom zrcadlovku, ale také expozimetr. Potom samozřejmě těm, kteří při slově expozice netuší, která bije. Pro ty ostastní, třeba jako pro mě, se může zdát, že je v knize hodně omáčky a málo informací. Je to hloupost, kniha je nabytá informacemi všeho druhu, ale takovými, které mi nic neříkají a zdá se mi, že je autor často opakuje.

Líbí se mi, že zde není většina kapitol o druzích blesků, zábleskových zařízeních atd., ale zjistíme spíše hodně o využití přirozeného světla.

Jak můžete vidět na této recenzi na fotorozcestniku, nejsem jediná, kterou kniha nenadchla. Autora Michaela Freemana mám ale ráda, jeho další knihy, o kterých jste zde mohli číst, doporučit můžu.

Michael Freeman: Očima fotografa – Kompozice pro lepší digitální fotografie

Tato kniha mě osobně nadchla, možná ale proto, že jsem o kompozici ještě nic nečetla. Trošku se teď stydím za to, že jsem nikdy příliš nebádala nad kompozicí svých snímků, ale tato kniha mi tak mohla přinést mnoho nového. Od Freemana jsem četla více knih, například i knihu o expozici, kterou jsem jen proletěla, zdálo se mi, že je v ní více omáčky než informací, ale třeba se mi to jen zdálo.

V knize najdete následující kategorie, které jsem si vypůjčila z webu Zonerpress.com, kde můžete najít i recenzi.

  • ZARÁMOVÁNÍ SNÍMKU – Dynamika záběru, Formát fotografie, Skládání a prodlužování, Ořez, Vyplnění rámečku, Umístění, Rozdělení rámečku, Horizont, Rám v rámu
  • ZÁKLADY SKLADBY OBRAZU – Kontrast, Vnímání částí jako celku (Gestalt principy), Vyváženost, Dynamické napětí, Postavy a země, Rytmus, Vzor, struktura a mnohočetné objekty, Perspektiva a prostorová hloubka, Vizuální váha, Pozorování a zájem, Obsah, slabé a silné sdělení ve fotografii
  • GRAFICKÉ A FOTOGRAFICKÉ PRVKY V OBRAZE – Samotný bod, Více bodů, Vodorovné čáry, Svislé čáry, Diagonály, Křivky, Směry pohledu, Trojúhelníky, Kruhy a čtyřúhelníky, Vektory, Ostření, Pohyb, Správná chvíle, Optika, Expozice
  • SVĚTLO A BARVA VE FOTOGRAFII – Šerosvit a tón fotografie, Barvy v kompozici, Vztahy mezi barvami, Tlumené barvy, Černá a bílá
  • ZÁMĚR – Konvenční nebo netradiční, Momentka nebo plánovaný záběr, Dokumentární nebo expresivní, Jednoduché nebo složité, Zřetelné nebo nejednoznačné, Zdržení, Styl a móda
  • PROCES TVORBY – Hledání řádu, Lov okamžiku, Případová studie: Japonský mnich, Repertoár, Akce, Předvídání, Zkoumání záběru, Návraty, Stavba snímku, Vzájemné vztahy prvků snímku, Fotografie ve skupině, Postprodukce, Syntaxe, Rejstřík, Věnování, Bibliografie

Myslím, že za zakoupení kniha jistě stojí. Líbí se mi, jak autor vše důležité ukázal na fotografiích, které tam mají v knize smysl a cena i s nimi není rozhodně přemrštěná.-+

Simon Bond: Neobyčejné snímky obyčejných scén

Tato kniha mě po právu nadchla, věřím, že pokud rádi fotíte, zamilovali byste si ji také. Kniha svým názvem může evokovat dojem, že se bude jednat o převážně postprodukční práci. Není tomu tak, naopak, autor popisuje různé fotografické experimenty a efekty, kterých dosáhnete pouze svým fotoaparátem (ve většině případů je nutná digitální zrcadlovka).

Nejdříve autor radí, jak objevit v poměrně obyčejném prostředí dějem nabyté scény, jaké jsou typy objektivů pro jaké scény a další technické náčiní, které by mohl fotograf potřebovat.

Poté se přesune k různým efektivním metodám. Například mě uchvátila metoda ,,zoom burst“, kterou můžete vidět na přebalu. Dosáhnete jí tak, že během delší expozice (se zaostřením na nějaký objekt) vytáhnete nebo stáhnete zoom. Takže světla jdou k vám, nebo od vás. Další metodou je například kresba světlem na stěnu, nebo přímo na objektiv. Také se zde dozvíte o metodě, díky které můžete zaostřit na člověka, který jede například na kole, aby pozadí bylo rozmazané (a upozorňuje, že to chce hodně cviku). Mezi jinými metodami se mi taky zalíbila možnost dlouhé expozice, díky které můžete vytvářet dojem pohybu (u vody, deště, tramvají atd.). Neodolám jistě ani metodě HDR, kdy vypadá fotka téměř jako vytvořená v počítači (stačí vyfotit scénu přeexponovanou, podexponovanou, správně expponovanou a pro jistotu i nějaké snímky mezi tím – a poté vše propojit třeba v Adobe Photoshopu).

Na konec se také dostane na úpravy v počítači, které pro mě budou snad velmi přínosné. Například, jak dát větší kontrast jen určité části fotografie (první pomoc při trošku neostrém portrétu), jak zesvětlit nebo ztmavit části fotografie, zvýraznění jedné barvy atd.

více na stránkách nakladatelství

Michael Freeman: Černobílá digitální fotografie

Tuto knihu bych ráda doporučila všem, kteří se zajímají o černobílou fotografii – ale také těm, kteří neví, proč by měla být lepší černobílá fotografie než barevná. Myslím, že jsou případy, kdy ja barená fotografie lepší volbou, ale díky této knize jsem si ujasnila, proč je dobré v některých případech sahat naopak po černobílé.

Pokud pod pojmem černobílá vidíte jen převod barevné fotografie do černobílé, máte velmi úzký záběr. S fotografií a její barevností se dá pracovat mnohem více. Úpravou kontrastů, jasů, barevných kanálů můžete vytvořit dramaticko fotku, ve které vás nijak neruší barvy.

V knize najdete jak metody úpravy v různých programech, tak, a to se mi líbilo především, se dočtete o smyslu černobílé fotografie, o jejích možnostech a uměleckém potenciálu. Doprovázeno mnoha ukázkami a pěknými fotografiemi známého fotografa Michaela Freemana.

Na konci naleznete i slovníček pojmů, užitečné odkazy, pochopitelně rejstřík a také možnosti rámování, prezentace na webu a instalace v galerii.

Další…

Na mých stránkách s fotkami můžete číst o nádherné knize Interview s fotografií (sedm rozhovorů se sedm vynikajícími fotografy); Naučte se exponovat kreativně (14. 12), Naučte se komponovat kreativně (28. 12) a A pásly by se tam ovce... od Anny Fárové (4. 1. 2014). Dále doporučuji čtivý filozofický text od Rolanda Barthese – Světelná komora. Přivedlo mě to na mnoho zajímavých myšlenek o vnímání fotografie. Nejspíš k tomu také něco napíšu na druhý web. Další dobou knihou, která shrnuje vývoj české fotografie 20. století, a to jak dokumentární, tak filosofické je Česká fotografie 20. století od Vladimíra Birguse a Jana Mlčocha. Existuje jedna bichle se spoustou fotografií a jedna menší cihlička shrnující tuto velkou. Dále jsem si přečetla Kreativní světlo ve fotografii od Jana Pohribného, která elegantně propojuje fotografii s malířstvím – dle mého názoru (malba světlem). Skvělou knihou plnou fotografií, které mě uchvátily svojí myšlenkou, ale i obsahem každé fotky sama o sobě a estetickou kvalitou i černobílým zpracováním – Žena od Daniely Kyndrové.

One thought on “Knihy pro fotografy

  1. Pingback: Naučné |

Co na srdci, to v prstech

