Filmy

Half Nelson (2006)

poster Tento film jsem zhlédla na doporučení jedné holky na FB. Nevěděla jsem o něm nic a od nikoho na něj neslyšela chválu ani hanu. Čistý štít.

Váhám mezi třemi a čtyřmi * na csfd.cz, zatím nechávám čtyři. Příběh je zajímavý především v postavách dvou hlavních hrdinů a jejich životů. Není tam tuna akce a dojemných scén, nesnaží se to hrát na osvědčené struny.

Hlavním hrdinou je učitel, který je feťák. Režisér Ryan Fleck tak ukazuje, že i ti, do kterých bychom to už jen kvůli profesi neřekli, nemusí být úplně nevinní. Jak však sám hrdina říká – a tato myšlenka se mi moc líbí: ,,Člověka netvoří jen jedna věc.“ (tak nějak) Jednou ho na záchodech nachytá mladá černoška, studentka, s kterou naváže přátelský vztah a snaží se jí pomáhat, přestože nebo přestože ona pomoc nepotřebuje. Snaží se prostě někomu zasáhnout do života, někoho ovlivnit, přestože on sám je na dně. Sledujeme tak i život tété studentky, basketbalistky – bratr ve vězení, potřeba peněz, matka v práci. Žádné extrémy, které by tu opět mohly být, nenajdeme. Výkony herců se mi líbily, Ryan Gosling jakoby byl tím učitelem, ne hercem. Znám ho z filmu Drive a i zde je díky němu vše takové klidné. Líbí se mi nejvíc výraz jeho očí. Stejně tak se mi líbí přístup učitele k výuce, ne podle osnov jak loutka, učil ty děti něco opravdu potřebného, co i diváka nutí k zamyšlení.

Co mě rušilo byla kamera. Nepřišlo mi moc umělecké, účelné ani žádné jiné neustálé rozostřování, přibližování přesně zarovnané podle zlatého řezu, nesmyslné detaily a hlavně třes. Dále nevím, jestli příběh vůbec nějak skončil. Kromě sblížení dvou lidí, jak správně napsala kleopatra na csfd.cz, dvou osamocených ostrovů, je příběh víceméně tam, kde byl. Ani jednomu se život příliš nezlepšil. Ale najít přítele je přece obrovská změna, nemyslíte? Divák by ale čekal, že dojde k uspokojení, k úlevě, že se budou mít přece jen dobře. Ale omyl, musíme prostě doufat. Na jednu stranu je to frustrující, na druhou ale realistické, bez přikrašlování – a to je velké plus.

Váhám tedy mezi průměrností a dobrým filmem, rozhodněte to sami. Atmosféru ten film určitě má.

na csfd.cz

One thought on “Half Nelson (2006)

Co na srdci, to v prstech

