Divadlo

„Co je víc? Milovat, nebo být volný jako motýl?“

Motýli, plakát

(foto z http://www.divadlopalace.cz/imgview/285/cz/17/motyli-plakat/)

Od hry Motýli (autorem je Leonard Gershe) režiséra Alexeje Pyška jsem nic nečekala. Možná je nejlepší přicházet do divadla s tímto postojem, protože když čekáte příliš, jste zklamaní, když čekáte slabší kus, nepřistupujete k představení objektivně, ale už vyhledáváte chyby.

Děj se odehrává v malém prostě zařízeném bytě chlapce jménem Don Baker, kterého zahrál Vojta Kotek. Scéna začíná tím, že se do jeho bytu pozve na kávu sousedka, Jill Tannerová, které se ujala Jana Stryková. Ma šaty přes kalhoty, skáče mu botama po pohovce a je otevřená. Vše se jeví obyčejně, scénář by měl být vtipný, ale nedokáže lidi nakopnout. Trvá to však jen pár minut, karta se radikálně obrátí, když zjistíme, že Don Baker je slepý. Do té doby tomu nic nenaznačuje, protože jsme náznaky ani nehledali. Žije sám teprve měsíc, podařilo se mu přemluvit matku, hraje na kytaru a je to optimista, sečtělý ,intelektuál´. Nesnáší soucit, rád se směje narážkám: ,,To musíš vidět,“ a ,,nedívej se, je tam hroznej bordel!“ kterými ho nová sousedka čestuje.

Víc vám z děje prozrazovat nebudu, už tak přijdete o velké prozření, když jsem vám prozradila jeho hendikep. Vojta Kotek mi je nesympatický kvůli rozhovoru, které jsem s ním viděla, takový namyšlený floutek s hodnotami puberťáka – třeba, třeba ne, neznám ho osobně, ale takhle na mě zapůsobil. Podařilo se mu však na jevišti vytvořit postavu (s dopomocí scénáře, ale až herec jí vtiskne vlastní výraz), kterou jsem si zamilovala a po které se mi bude stýskat. Jako když čtete knihu a je vám někdo sympatický, zdá se vám, že ho znáte a že byste ho rádi měli za kamaráda. Je smutné, že taková postava neexistuje, není však vyloučené, že takový člověk po světě nechodí.

Představení vám můžu určitě doporučit, třeba  vás dojme jako mě.

One thought on “„Co je víc? Milovat, nebo být volný jako motýl?“

Co na srdci, to v prstech

