Literatura

Bordwell, Thompsonová: Umění filmu (Film Art: An Introduction)

Umění filmu s podtitulem Úvod do studia formy a stylu můžu vřele doporučit všem, které zajímá film. Kniha má šest částí a jedenáct podrobných kapitol, které jsou velmi přehledné, doprovázené fotkami z filmu, odkazy na další články na webových stránkách autorů, které se týkají problému a s citáty režisérů, scénáristů a dalších osob točících se kolem tvorby filmu. Najdete tu například veškeré informace o natáčení filmu (kolik lidí se na něm podílí, o produkci, distribuci atd.); o filmové formě (o vyprávění jako formálním systému, co je to syžet a fabule, jak využívají režiséři prostor a čas atd.); o filmovém stylu (osvětlování, kostýmy, masky, prostředí, o herectví, o umění práce s kamerou – tedy kompozice, perspektiva atd., rámování, střih, zvuk, o jednotlivých stylech režiséra atd.); pak rozdělení typů filmů (takže se dozvíte o dokumentu, o tvorbě animovaného filmu, o experimentálních filmech atd.) a nakonec o tom, jak správně analyzovat film a dějiny filmu.

Jednotlivé kapitoly jsou ještě prokládané ukázkami z filmů a jejich podrobný rozbor (například role zvuku ve filmu Dokonalý trik).

Díky této knize jsem objevila desítky zajímavých filmů a po jejím přečtení už nesleduji film jako dřív. Najednou si všímám střihů a jejich funkce ve filmu, tónu barev a jak na mě působí, osvětlení atd. Už vím, jak vznikají animované filmy a co mi mohou nabádnout filmy experimentální, přitom dřív bych je brala jako nesmysl. Tato kniha může být dobrá i pro ty, kteří se věnují psaní nebo fotografování.

Taky jsem zjistila, že ve Francii říkají Charliemu Chaplinovi jinak – Charlot :)

Filmy, které chci vidět, a v knize se o nich psalo:

  • Experimentální snímek A Movie (víc na straně 485)
  • Abstraktní experimentální snímek Mechanický balet (víc na straně 475)
  • Experimentální snímek Print Generation od J. J. Murphyho
  • Válčík s Bašírem
  • Wallace a Gromit  – animované postavičky z plastelíny
  • Motlight – film z motýlích křídel
  • Blinkity Blank – režisér McLaren vyryl obrázky přímo do pásu
  • King kong (1933) – protože zde můžme vidět na gorilí srsti otisky prstů, které tam zanechal animátor
  • Náhoda – také tak
  • Milion (1931)
  • 8 1/2 od Felliniho, protože je o tvůrčí krizi
  • Jules a Jim (1963) také proto, že to dávají v Redutě. Té se už trošku obávám, ale příběh mě zaujal.
  • Sólo pro dva
  • Atomic Cafe – dokument sestříhaný z různých záběrů, přístupy k hrozbě atomových zbraní

Citáty, které mě zaujaly:

  • ,,Součástí mého filmu Critical Mass (1971), a totéž platí o dalších mých filmech i o dílech těch, které obdivuji, je mimo jiné výcvik diváka ve schopnosti dívat se na film.“ Hollis Frampton, experimentální filmař
  • ,,Napětí ve vyprávění spočívá zejména v zatajování informací.“ Ian McEwan
  • ,,Jako scénárista se snažíte postavě tak dlouho, jak je to jen možné, zabraňovat v tom, aby dosáhla cíle, až toho díky nejrůznějšímu úsilí postava nakonec dosáhne.“
Reklamy

One thought on “Bordwell, Thompsonová: Umění filmu (Film Art: An Introduction)

Co na srdci, to v prstech

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s