Literatura

Žízeň po životě

Žízeň po životě

Biografický román o Vincentu van Goghovi, který mě v mnohém obohatil (přestože jsem celou knihu čekala životní příběh Rembrandta, s kterým jsem si Gogha zaměnila). Hovory o malířství, o umění, o umělcích. Psychologicky propracovaná postava, když k tomu přidáme, že tento umělec skutečně žil, dodává to knize na síle. Vydědenec, který ví, co chce. A jde si  za tím. Tolik ústrků, útrap, hladovění a poblouznění, to zažije jen umělec. Období Zoli, Cézanna, Moneta, Dagese, Gougina… Obdivovat musíme i jeho bratra Thea, bez kterého by nemohl Vincent nic nakreslit.

Kniha se pěkně čte, v mnohém člověka obohatí, čehož si vždy velmi cením. Určitě ji doporučuji.

Citáty:

,,Řekněte mi, jak může člověk sám před sebou ospravedlnit, že tráví život, který má jen jeden, prodáváním velmi špatných obrazů hloupým lidem?“ (strana 24)

,,(…) Lepší je mořit se vážným studiem, než se dát na módní rutinu, která se líbí.“ (strana 158)

Když mluvil Vincent, Sien naslouchala. Netřásla se nedočkavostí, až skončí, aby mohl hovořit o sobě. Nepotřebovala stále posilovat své sebevědomí. (strana 163)

,,A především nikdy nikoho neposlouchejte – ani mně. Jděte svou vlastní cestou.“ (strana 170)

,,(…) Jestliže hlad a bolest dokáže člověka zabít, nestál za to, aby byl zachráněn. Jediní umělci na tomto světě jsou ti, které ani Bůh ani ďábel nedokáže zabít, dokud nevypovědí všechno, co chtějí říct.“ (strana 188)

,,Chcete říct, že umělec je ten, kdo prodává? Já myslel, že umělec je člověk, který hledá, aniž s konečnou platností nalézá. Že je pravým opakem těch, kteří říkají: ,Vím, našel jsem.´ Když říkám, že jsem malíř, myslím tím: ,Hledám, o něco usiluji, oddávám se tomu celým srdce.´“ (strana 190)

One thought on “Žízeň po životě

  1. To si budu muset někdy přečíst, ty citáty mě zaujaly. Vypadá to na zajímavé počtení a van Gogha mám ráda. Zátím jsem viděla jen ten film a líbil se. :)

Co na srdci, to v prstech

