Filmy

Koyaanisqatsi

 

 

poster Experimentální snímek Koyaanisqatsi režiséra Godfrey Reggia je nejen experimentálním, ale i poměrně nebezpečným počinem. Bere si za téma ekologii, ať je to hlavní myšlenka, či ne, každý ji v tomto snímku vidí. Vztah člověka k vlastní větvi, kterou pod sebou podřezává. Téma ekologie je probrané ze všech směrů, i na tomto poli vznikají nejen dokumentární, ale i umělecké snímky, mezi které patří například dokument Home od Yanna Arthuse-Bertranda. Reggiovi se ale podařilo vytvořit opět něco nového, co diváka uhrane.

Žádní herci, jen skuteční lidé, stroje a příroda. Žádné role, snad jen role mravenců. Žádné dialogy, jen vizuální prostředky a podmaňující hudba, která mění své tempo i výraz dle obrazu. Nedokresluje ho však jen, žije i vlastním životem.

Film složen z tisíce snímků, které režisér se svým týmem sbíral přes sedm let. Snímky všeho druhu, který s tématem nějak souvisí. Snímky zrychlené či zpomalené, které dodávají filmu na gradaci, na napětí, na naléhavosti.

Obrazy mraků přelévající se přes horu v kontrastu s mraky výfukových plynů valících se z traktoru. Hory v údolí versus potrubí táhnoucí se krajinou. Srovnání párečků jedoucích po pásu bez ustání a lidí namačkaných jako ty párky na eskalátorech. Tak tohohle jsme dosáhli svým vývojem, od jeskynních maleb po přecpaná města.

Film není už jen o vztahu člověka a přírody, člověka a technologie, ale i přírody a technologie. Co z přírody vzešlo, přírodu zahubilo, vysálo, pozřelo. A sebe samo také. A my v raketě, která snímek zahajuje, míříme do vesmíru, na další planety. Ničit. Podrobovat technologií. Nebo však můžeme i shořet, zničit sami sebe.

Chaos se stupňuje, dochází i k nepochopitelnému skoku ze shonu výfuků k válce. Takový chaos, z kterého po chvilce začnou bolet oči. Náhle však běh ustane a my sledujeme pomalý výbuch atomové bomby, který je nehledě na dopady fascinující. Pomalu jedoucí letadlo připomínající vážku v tetelícím se vzduchu. Hudba evokující smutek.

Sledujeme koloběh v přírodě, od rána do noci, a koloběh lidského života ve velkoměstě – od rána do rána. Film by jistě nebyl tak dramatický, kdyby se jednalo o koloběh na vesnici. Svět není jen velké město, velký počítačový čip, svět není jen Amerika, na což je nutné myslet při sledování těchto filmů.

na csfd.cz

Advertisements

Co na srdci, to v prstech

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s