Filmy

Andrej Tarkovskij: Stalker

 

poster  Ryze umělecký film určený především náročnějším divákům Andreje Tarkovského je pastvou pro oči. Zdánlivě zdlouhavé scény tvoři neuchopitelnou atmosféru filmu, vytváří napětí, díky kterému divák stále něco očekává, ale neví, jestli se toho vlastně dočkal. Zóna, místo, ve kterém se odehrává děj, je místo mnoha výkladů. Může se jednat o nitro samotného Tarkovského, do kterého zavedl pomocí Stalkera, spisovatele a vědce (hrají Alexandr Kajdanovskij, Anatolij Solonicyn a Nikolaj Griňko) své publikum, a které je bezútěšné a naplněné snahou najít člověka s vírou, také s fantazií. Místo roztodivné, které nemá dané hranice, jako brodit se v lidské duši. Výkladem může být i to, že naráží všeobecně na fantazii, ale možná ani jedno není pravda, ale možná ano. Záleží snad na divákovi, jak si film vyloží. Jedná se o jeden z těch filmů, který rozhýbává mozkové závity, ale nedává jasné vyhranění toho, co do diváka vstupuje a co na něj působí. Dává možnost několika výkladů, což je velkým kladem tohoto filmu. Téma je to tedy velice zajímavé a složité.
Práce v exteriérech i interiérech je ohromná. Bezútěšné prostředí oprýskaných stěn, nebezpečné a rozbité předměty ve vodě, zaneřáděný tunel a špinavá voda, k tomu umělecké exteriéry, sytě zelená tráva a polorozbořené stavby. Vše působí velmi depresivně. Stejně tak tomu napomáhá práce s barvami snímku.
Zvuk byl místy autentický, což velmi dokreslovalo atmosféru. Ladil s velmi filosofickým a promyšleným scénářem, který sepsali bratři Strugačtí. Upravili tak svoje dílo Piknik u cesty, na jehož motivy je tento film natočen.
Tarkovskij často využíval různé chvíle pro filozofická okénka, například dlouhý pohled na dno studny a jiné. Stejně tak už beze slov pohledy do vody, ve kterých se nacházely různé předměty, které můžou mít symbolický výklad.
Herecké výkony byly bravurní, ani na vteřinu snad divák nemůže zapochybovat o fikci. Výrazy tváří, gesta, pohledy, slova, to vše bylo velmi profesionální. Jediný moment, který mi vadil, byl až příliš expresivní projev smutku stalkerovy ženy, když odešel opět pryč od ní a od dcery.

O tomto neotřelém filmu se dá přemýšlet hodiny. Člověk ho musí vidět několikrát, aby k němu proniklo vše, co mu může film dát. Aby si byl schopen vytvořit obrázek o tom, co podle něj film znamená. A to je velmi cenné.

na csfd.cz

Reklamy

Co na srdci, to v prstech

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s