Filmy

Nový Babylon (1929)

Takové menší kritické zhodnocení ;)

Nový Babylon od režisérů Leonida Trauberga a Grigorije Kozinceva je černobílý němý film s poměrně typickými prvky – titulky vkládanými místy pro objasnění děje, živou hudbou, která film doprovází, a výraznou mimikou a gesty. Mnohé scény jsou záměrně tvořené zrychlenými pohyby postav, které bývají v pozadí rozostřené, díky čemuž děj buďto graduje, nebo dostává určité hrůznosti. Příkladem je ples, kde se objevuje spektrum různorodých pařížských figurek vyšší třídy – opilci, tlusťoši, bezzubí starci, osoby angažující se v politice, prostitutky. Ty otvírají dokořán pusu v smíchu, který některé rozesměje, některé znechutí, tančí a jen sukně a kmitající nohy se míhají v záběru, člověk díky hudbě vnímá ten hluk, ten spěch, to bohémství. Nezastíraná radost z války, která je vyobrazena jako žena v bílém rouchu s úsměvem na tváři, později kouřící doutník, jak se radost stupňuje a válka je blíž a blíž. Vůči tomu je však ve filmu vyobrazen obrovský kontrast, a to, když se na plátně objeví lidé dřoucí v prádelně, kde máchají prádlo v kádích, bolí je záda, a co určitě nedělají, je zábavná činnost. Dramatickým se tento kontrast stává především ve chvíli, kdy je zábava vystupňovaná, nohy se míhají rychleji a rychleji a najednou se před diváky objeví stařec v prosté haleně se zbídačeným obličejem.

Tyto kontrasty jsou ryze účelové a filmem se províjí od začátku až do konce. Například již zmíněny ples, na kterém je také řečena věta Všichni toužíme po lásce, načež vidíme mladého hubeného chlapce v náručí tlusté postarší ženy, mladou dívku se starcem a další. Tato samotná věta se zobrazuje ve filmu několikrát, ale nemá už tak vtipný nádech jako na plese, naopak bolestný, když ji slyšíme v běhu války. Zajímavá byla taky změna tvrdě pracujících lidí v prádelně a švadlenek poté, co dostali více práv. Mezi další výrazné kontrasty patří zajisté bojující dělníci a chudina v rozbouřené Paříži a tleskající šlechta s dalekohledy cpoucí se jídlem daleko za Paříží na kopci ve Versailles.

Ač navenek mnohé scény vtipné, smích nepřináší. Smějící se pařížská společnost je jen karikatura veselí, která je velmi dobře podávána.

Tento film vyobrazuje události dnů útoků pruských vojsk na Paříž. Boj prostých lidí, kteří vytvoří, komunu s právy, která chtějí. Za vlastní peníze s vlastními zbraněmi. Vůči nim je postavena smetánka, která pro svoji vlast neudělá nic, jen se baví daleko v bezpečí – a nakonec pošle na tyto dělníky a chudinu, která prokázala až nadbytek odvahy v boji za sebe a vlastně i za ně, vojáky, kteří je všechny zabijí. Vše je provázeno hudbou skladatele Šostakoviče, která dokáže velmi dobře vytvořit pro diváka správnou atmosféru celého snímku.

Poslední scéna, ve které voják podává jednomu z hlavních hrdinů lopatu a říká: Vem lopatu, kopej hrob, SMRT, a on ví, že kope hrob pro dívku, do které se zamiloval, je obzvlášť dramatická, přestože z druhého úhlu pohledu i směšná, jaká se stala z udatného a uznávaného vojáka figurka. Neschopen zachránit a udělat něco pro sebe ani pro svoji milou, která se naopak nevzdala, ale bránila aspoň pěstí. Opět další kontrast.

Herecké výkony zde jsou poměrně výrazné, ale v průběhu filmu se objevují spíše i jiné scény, ve kterých mohou herci ukázat svůj talent – například scény válečné. Hlavní hrdinka má však velice nepřirozené vystupování a výrazy, které mě rušily. Stejně tak mi přišlo rušivé udávání v pravém rohu titulků jméno herců, které narušovalo fikci a propadnutí se do historického okamžiku. Stejně jako skuteční lidé bojující za Paříž, i tito herci jsou dnes již mrtví, ale to na situaci nic nemění.

Němý film si žádá mnoho soustředění, Nový Babylon obzvlášť. A nejen to, také české titulky nebo překladatele titulků z ruštiny. Hudební podklad je vynikající a úderný, herecké výkony většiny herců jsou správně výrazné, což je pro němý film důležité. Zrychlující se a zpomalující scény napomáhají gradování a vtáhnou do děje, přestože konec už plyne vláčněji. S obsahem, který je z historického hlediska poučný, hodně vypovídá o lidské povaze, tvoří všechny tyto složky filmu velmi dramatický snímek, který zajisté patří mezi významné snímky světové kinematografie.

na csfd.cz

Reklamy

Co na srdci, to v prstech

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s