Filmy

VĚC MAKROPULOS (1966)

Takové menší kritické zhodnocení ;)

Opera ve filmu pro mě byla zcela novým zážitkem, který ve mně zanechal smíšené pocity. Čapkovu vynikající hru Věc Makropulos jsem četla v knižní podobě, ale operní zpracování se mi zdá jako nešťastná volba, podotýkám však, že jen co se týče zpívaného scénáře. Ten se mi zdál místy až parodický, což mě docela rušilo, ještě k tomu s podivnou akustikou, která ve filmu panovala, a s opravdu vysokými tóny, kterým chyběl rovnocenný hlubší protějšek. Konečná scéna s umírající Elinou Makropulos by však nemohla být v žádné jiné než operní podobě lepší, co se projevu týče. Konečné sdělení, že my, přestože smrtelní dožívající se „pouhých“ šedesáti až osmdesáti let, máme aspoň pro co žít, uvědomujeme si důležitost každého okamžiku a lásky, bylo tak mnohem působivější a do srdce se zabodávajíc než v knize. Celá tato scéna s umírající Elinou Makropulos je taky nejspíš jedinou, ve které herečka Věra Fialová otvírá správně ústa pro zpěv. V jiných částech filmu mi přišlo, že otvírá pusu velmi krátce, a to i na dlouhé tóny. V jedné chvíli dokonce ústa neotevřela vůbec, až mě napadlo, že je to tak možná i schválně. Co se otvírání úst týče, ráda bych ještě podotkla, že většina herců měla zuby jako od hrábí, což bylo docela děsivé, ale naštěstí způsobené jen stářím nahrávky.

S operou je jako siamské dvojče spojena hudba. A nemohl by to snad být lepší hudební skladatel, než Leoš Janáček, který také s nápadem zpracovat Věc Makropulos jako operu přišel. Hudba emotivně podkresluje každou scénu filmu, která by bez ní měla velmi malý účinek. Je zajímavá, neotřelá, diváka neruší, ale podporuje v pochopení situací ve filmu.

Vizuální stránce filmu nemám co vytknout. Velmi se mi líbilo prostředí. V kanceláři advokáta Kolenatého na mě dobře působily otevřené dveře s orlojem v pozadí, plakát ženy s velkýma hnědýma očima, před který když se postavila hlavní hrdinka Emilia Marthy, vyvolávalo to dojem dvojitého pronikavého pohledu, protože herečka Věra Fialová má též hnědé oči. V druhém jednání se hrdinové vyskytovali v divadelním zákulisí, kde na mě nejvíce zapůsobila scéna na samém konci, kdy Emilia Marthy odchází a kulisy se zvedají. Třetí jednání má prostředí velmi prosté, ve kterém se dobře vyjímá celá scéna. Malý pokoj také dobře evokuje pomyslnou klec, ve které je Emilia Marthy lapena a musí s pravdou ven. Dále mě prostředí zaujalo pro opakující se motiv odrazu. Ten se objevoval pomocí zrcadla klasického, zrcadlových dveří, odrazu na skleněné desce stolu nebo skleněných dvířkách od vitríny. Nepochybně nejlepším použitím byla chvíle, kdy byla Emilia s Jankem v její šatně a ona ho přemlouvala ke krádeži pro ni důležitého dopisu, zatímco my jsme viděli pomocí odrazu v zrcadle, že je rozhovoru přítomen Jankův otec.

Dalším skvělým prvkem tohoto filmu byly kostýmy, a to především kostýmy hlavní hrdinky – Emilie Marthy. V prvním jednání měla hlavu zahalenou v nádherném turbanu z pavích per, v druhém měla jedny z nejkrásnějších šatů, které byly jistě zlaté, a v třetím jednání měla prosté bílé šaty, které podtrhovaly její vyznání. Stejně tak měla krásné účesy.

Že byl film natočen černobíle ničemu nevadí, snad až na jeden drobný detail, a to, že jsme nemohli vidět onu žlutou obálku, kterou jsem si tak jasně představila, když ji zmiňovali. Stejně tak možná zlaté šaty Emilie Marthy a další drobnosti, které však nehrají až takovou roli.

 

Shrnula bych to prostě. Tento film je jistě perlou naší kinematografie, kterou by byl možná lepší v jiném zpracování než operním, pokud bychom ale dokázali oželet konec, který by v jiném provedení tak nevyzněl. Pro mě jako diváka by tak bylo nejschůdnější cestou zvolit kombinaci mluveného a zpívaného projevu. Ostatní části byli totiž dokonalé.

na csfd.cz

Reklamy

Co na srdci, to v prstech

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit / Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit / Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit / Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit / Změnit )

Připojování k %s