Divadlo

Čarodějky z Eastwicku (Městské divadlo Brno)

https://i2.wp.com/www.mdb.cz/upload/Image/fotogalerie/83_027.jpg

Foto: Tino Kratochvil (ze stránek http://www.mdb.cz/inscenace-foto-17/?hra=71)

Předevčírem, tedy 14.11. jsem se rozhodla, že nebudu sedět doma, učit se a dělat podobné blbosti, ale raději se opět ,,přestěhuji“ na den (dva) k dědovi do Brna, abych si mohla užít večerního představení Čarodějky z Eastwicku, které se v Městském divadle Brno hrálo tohotu roku naposled. Přestože jsem se táhla s taškou o váze pár tun dvě hodiny městěm, za tento zážitek to určitě stálo. Naštěstí jsou Čarodějky zafixované v poloze komedie, kdyby se jednalo o drama, musela bych je srovnávat s Bídníky – a to bych nerada. Zatímco i Bídníků jsem měla v očích slzy dojetí, u Čarodějek z Eastwicku to byly slzy smíchu.

Čarodějky z Eastwicku existují již v několikerém zpracování. Roku 1984 vychází stejnojmenný román od Johna Updika, který jsem si před rokem přečetla, ale bohužel se mi trošku plete s filmem, který byl natočen docela záhy v roce 1987. Vidět tedy toto dílo ve zpracování muzikálovém, to jsem si nemohla nechat ujít.

Hned pro začátek jsem se lekla, že to nebude dobré. Úvodní scéna byla poměrně chaotická, text písně nezajímavý a choreografie zmatená. Následující minuty byly ještě horké, ale když začala scéna s třemi hlavními hrdinkami, začala jsem se uklidňovat. V roli umělkyně Alexadry jsme mohli vidět Ivanu Vaňkovou s hustou kudrnatou hřívou, která se během hry stejně jako ostatní hrdinky proměnila v sexy dračici. Ve scéně, kdy si sedá a poté stoupá na malou desku hrnčířského kruhu, jsem měla strach, zda nespadne a obdivovala ji za nebojácnost. V roli hudebnice Jane jsme spatřili Johanu Gazdíkovou a žurnalistku Sukie si zahrála Radka Coufalová, jejíž proměna z koktavé na slova chrlící stydlivku byla ohromná. Především proto, že vše bylo ve formě zpěvu. I přes skvělé výkony těchto tří hereček ve mně zanechal nejhlubší dojem herec Petr Štěpán, který se ujal role Derryla Van Horna. Jeho provedení bylo dokonalé, ,,Můj bože! Ty jsi krásná!“ a následné zouvání bot vyvolávalo salvy smíchu. Jeho šarm uchvacoval nejen tři hlavní hrdinky, ale jistě i divačky. Většina jeho replik měla odezvu u publika. Tato role by se dala zahrát všelijak, ale jeho provedení a intonace mě po celou hru uchvacovaly. Stejně tak považuji za skvěle zvládnutou roli ,,megery“ Felicie, kterou ztvárnila Zuzana Maurery a jejího ustrašeného manžela Clyda, kterého si zahrál Igor Ondříček. Jeho snaha se oběsit, zahynout v elektrické troubě a jeho konečná smrt vyvolávala salvy smíchu. Zmínila bych ještě Tomáše Saghera v roli Darrelova sluhy, Kateřnu Krejčovou v roli Jennifer a Jakuba Uličníka jako představitele Michaela. I scény s ďáblicemi byly skvělé, ale ty tu všechny vyjmenovávat nebudu. Podívat se můžete zde.

Velmi se mi na tomto představení líbily i efekty. Je to příběh o čarodějkách, ale že skutečně poletí, to jsem nečekala. Scéna, kdy se vznáší nad pohovkami a my ani nevidíme šňůry, na kterých by visely, je okouzlující. Také oheň, který vyprskne z nádoby, Felicie zvracející mince, třešně. Clauda požírající drtič odpadků na mně zanechal opět velký dojem.

Čarodějky z Eastwicku nejsou narozdíl od Bídníků jen zpívané, ale mají i mluvené pasáže. Texty písní nejsou tak uchvacující jako u Bídníků, ani melodie tak chytlavé, choregrafie tak dokonalá, ale herecké výkony skvělé. Efekty překvapivé, kulisy perfektní a scénář velice vtipný. Být divadlo na csfd.cz, dám 5/5, ale pro zachování jakés takés profesionality, můžu snad jen říct, že pokud se vám naskytne příležitost toto představení vidět, jdětě do toho.

Aby bylo jasno, vím, že nepíšu recenze. Spíše estetické soudy. Libost, nelibost. Velice povedenou recenzi si můžete přečíst zde

Pár důležitých informací ze stránek Městského divadla:

Autor John Dempsey, Dana P. Rowe
Režie Stanislav Moša
Překlad Jiří Josek
Kostýmy Andrea Kučerová
Dramaturg Pavlína Hoggard
Scéna Jaroslav Milfajt
Hudební nastudování Jiří Petrdlík
Dirigent Jiří Petrdlík, Dan Kalousek
Choreografie Igor Barberić
Hudební aranžmá a hudební supervize Igor Vavrda
Co na srdci, to v prstech

