Literatura

David Mitchell: Sencislo9 a Atlas mraků

Sencislo9Tato kniha mě nadchla už po několika řádcích díky zajímavým přirovnáním, humoru, neotřelým výrazům a slovním spojením. Něčemu, co uvede do chodu i mozek (opět chvála i překladateli). Děj je rozkouskován a prokládan retrospektivami a snovými momenty. Děj sám o sobě, kdybych ho poskládala neprokládaně, je dost ulítlý. Situace, do kterých se hlavní hrdina dostává, jsou až neuvěřitelné. Jeho přístup k životu je originální. Jeho motiv, aby pokračoval, je najít otce a vyplnit tak prázdné místo.

Děj se odehrává v Japonsku, ve městě Tokio. Někdo říkal, že se Mitchell příliš snaží napodobit Murakamiho. To nemůžu posoudit.

Na knihu se můžete podívat na cbdb.cz

Vypsala jsem si, co mě velmi zaujalo, ale těch přirovnání a zajímavých postřehů bylo víc:

Dárci orgánů na motorkách túrujou a rozjíždějí se. (strana 34)

U každého křídla schodiště čekám, že bude poslední, ale schody pokračujou dál. V případě požáru se obecenstvo zdvořile žádá, aby tiše zuhelnatělo. (strana 36)

Titanový hlas ohlásí dnešní program, film PanOpticon natočený režisérem, jehož jméno bych nikdy nedokázal vyslovit, oceněné na filmovém festivalu ve městě, jaké bych nedokázal najít na mapě ani s přesností plus mínus světadíl. (strana 38)

,,To byl liják, co?“ Volnou rukou si trénuje klavírní prstoklad. (strana 46) – místo aby napsal, že ťuká prsty o stůl nebo něco obyčejného.

V mým kamrlíku je dusno jako uvnitř boxovací rukavice. Větrák míchá vedro. (strana 54)

Moje jméno vyslovuje, jako by to bylo éčko v potravinách. (strana 60))

Chvíli se na sebe díváme a pak se vrátím do její zahrady – na chvíli, v níž vážky stráví celý svůj život. (strana 228)

zde najdete zajímavý článek o knize v kvalitním zpracování :)

Atlas mraků (Cloud Atlas)

Musím se přiznat, že do hodnocení této knihy se přímo nehrnu. Davida Mitchella mám ráda pro to, jak skvěle zvládá spisovatelské řemeslo, což jsem mohla zjistit už u knihy sencislo9. Jeho kvality Atlas mraků jednoznačně prokázal. Příběh je rozdělen na šest částí, z čehož každá je psána jiným stylem a každá zastupuje jiný žánr. První část je ve stylu Robinsona Crusoe, druhá mi připomínala příběhy Maupassantovy, třetí je hollywoodská detektivka, čtvrtá psychologické drama, pátá je sci-fi a šestá část je také sci-fi, ale více apokalyptická (jazyk je obdivuhodný, trošku jak v Mechanickém pomeranči). Všechny jsou propojené a právě ta otázka, jak spisovatel dá všechny části dohromady, je hnací silou čtenářovy zvědavosti. Možná právě obrovské očekávání mi přineslo mírné rozčarování.

Na jednu stranu oceňuji Mitchellův spisovatelský um, především množství detailů (už jen třeba zeměpisných) a propracovanost, na druhou stranu jsem ale věděla, že bych byla schopná knihu v jakékoli části odložit a netížilo by mě, jak to vše dopadne. Bylo mi to docela líto, ale možná to bylo způsobené tím, že jsem knihu četla na čtečce a ne v knižní vazbě. Možná ale i tato kniha má své chybičky.

Co se týče myšlenek, které jsem si mohla odnést, líbilo se mi, že zde Mitchell zmiňuje, jak někteří lidé těží z nevědomosti jiných, když vydávají slavné citáty za své – ale možná to i on dělá v této knize, jen já jsem nevědomá :). Možná je zde i autobiografie v druhé části s hudebníkem, který by mohl aspoň v uměleckých názorech být osobním vyjádřením tohoto spisovatele.

Zapsala jsem si tři myšlenky:

  • Říkává, že když vás lidé chválí, nekráčíte vlastní cestou.
  • Ten, kdo prohlásil, že za peníze si člověk štěstí nekoupí, jich asi měl příliš mnoho.
  • Podle Veroniky lze vítězství jakékoli tyranie považovat za nezvratitelné, pokud je akceptována jako normální.

recenze na Deamonrecenze na Databazeknih

anotace

Co na srdci, to v prstech

