Literatura

Roald Dahl

Nedávno jsem si vzpomněla na svého oblíbeného spisovatele a na knihy, které jsem od něj ještě nečetla. V knihovně jich měli spoustu, ale tyto dvě jsem si půjčila až nedávno. Dahl píše skvělé povídky a přestože tyto knihy nejsou povídkové, ale jeho autobiografické, opět mě pohladily na duši.

Kluk - Příběhy z dětstvíKluk – Příběhy z dětství (Boy – Tales of Childhood)
Tato kniha vypráví Dahlův život od narození po dokončení školy. Tedy jeho dětství. Vypráví o svých rodičích, o matce, která je později (6 dětí) vychovávala sama. S ní měl velmi silné pouto, které je znát hlavně v Sólovém letu. Dahl nepíše žádné nudné příběhy, ale se svým typickým jemným humorem popisuje různé klukoviny i zážitky z interátu, kam ho matka poslala. Nebyl to úplně můj šálek kávy, ale vzhledem k tomu, že to píše o nějakých sedmdesát let později a často to zmiňuje – například rozdíly, jak to bylo dřív a dnes, abychom byli v obraze, není to jen četba pro děti :)

Druhý díl se nazývá Sólový let (Sólový letGoing Solo) a ten vypráví o jeho životě od nástupu do práce po jeho návrat domů. Příběhy jsou to velmi zajímavé, Dahl totiž pracoval pro firmu Shell jako obchodník, která ho poslala do severní Afriky, z čehož byl velmi nadšený. Tam měl několik příhod se lvy, hlavně hady, potkal velmi mnoho zajímavých lidí (které skvěle popisuje). Mezitím vypukla druhá světová válka, do které šel jako dobrovolník. Úplně nezkušenému mu řekli, aby zabránil odjezdu Němců, potom se šel učit na pilota a svoje leckdy až neuvěřitelné zážitky napsal do této knihy. Mnohé mě fascinovaly, například když byl v Řecku, kde měli jen 15 letadel a měli bojovat proti stovkám německých, k tomu mu dali letadlo, které neuměl řídit a samotného ho poslali bránit Chalkidu, přestože ještě nikdy s letadlem nebojoval, měl za sebou jen výcvik létání. A on to vše přežil.

Všechny tyto historky se mi velmi líbily a já můžu obě knihy vřele doporučit :). Pro dospělé spíš ten Sólový let, který má mimo jiné moc pěkný konec.

2 thoughts on “Roald Dahl

Co na srdci, to v prstech

