Literatura

Elizabeth Gilbertová: Jíst, meditovat, milovat

Jíst, meditovat, milovatTak i já jsem podlehla volání této knihy, když jsem se dozvěděla, že se jedná o vyprávění autobiografické a cestovatelské. Američanka se vydává poznávat rozkoše (do Itálie jezením), meditovat (do ašrámu v Indii) a nalézt rovnováhu (do Indonésie na Bali) po těžkém rozvodu. Ten je popsán opravdu důkladně se všemi vnitřními pocity, které ji doprovázely. Je pravda, že nebýt peněz za práva na knihu (tuto), tak by se jí to nejspíš nesplnilo. A je pravda, že je možná zbytečné takové cestování – ale je to vzrušující, že se do toho někdo pustí. Snad ale nemusíme litovat my, smrtelníci, že si to nemůžeme dovolit. Část s Itálií mě však bavila, část s Indií ani moc ne, část s Indonésií opět ano. Spisovatelka píše s humorem, kvůli kterému jsem jí vůbec nežrala tu Indii a její dosáhnutí Absolutna, což mě mrzelo, je to zajímavé. Taky se mi nezdálo, že by se nějak změnila a chovala jinak v Indonésii, když došla k tomu Absolutnu.
Kniha je čtivá, ale pro mě ne tím způsobem, že bych se od ní nemohla odtrhnout.
Ten rozvod, kvůli kterému to vše začalo, se mi zdál velmi bolestivý a popsala ho tak, že se dá i pochopit taková velká akce, aby se zbavila viny a deprese.

Uzavřu to, skáču z jednoho na druhé – kniha je čtivá, psána s nadhledem, je zajímavá, dozvíte se hodně o Itálii, józe a Indii i o Bali, je v ní však něco (možná příliš mnoho nadhledu), co mě nevtáhlo do pocitů hrdinky a nedokázala jsem ji tolik pochopit.

A co se mi v knize líbilo (a na co si teď vzpomenu)?

  • Například, že v Americe (nebo jen NY) říkají smutnému člověku: Byl jsem tam taky.
  • V Bali dítě nepokládají na zem 6 měsíců, protože je bůh a nemůže lézt v špíně. Když tedy umře, neumřel jako člověk, ale zemřel bůh :) Až potom je obřad, kdy se poprvé dotkne země.

anotace

One thought on “Elizabeth Gilbertová: Jíst, meditovat, milovat

Co na srdci, to v prstech

