Literatura

Devla, devla! (Básně a povídky o Romech)

Autoři: Antonín Bajaja, Stanislava Bumbová,Jarmila H. Čermáková, Jan Cimický, Emil Cina, Karel Dachovský, Viera Daněk, Irena Eliášová, Milena Fucimanová, Petr Haken,Ludmila Klukanová, Zdeňka Machovcová,Marcella Marboe, Ladislav Muška, Vlado Oláh

Devla, Devla!Tato povídková antalogie je další z mála, u které nebudu komentovat jednotlivé povídky. Podle mého názoru jsou všechny dobré, žádná mě nenudila nebo mě nijak neobohatila. O Romy se sice tolik nezajímám, ale protože jsem nedávno chtěla psát jednu povídku, chtěla jsem o jejich životě vědět víc. Také jsem chtěla slyšet lepší příběhy, než ty, kde někoho mlátí. Na to je tato kniha skvělá, vidíme kousky jejich kultury, smýšlení, žádný rasismus. I kousek historie, kdy ještě putovali z místa na místo, i ze současnosti. Povídky i básně.

Mistral je povídka s ponaučením, která také ukazuje na hloupost pramenící z předsudků. / Mija je poměrně náročná povídka co se jazyka týče. Trošku mě to umoudřilo ve snaze psát jazykem nabytým metaforami a dalším, protože vidím, že to je někdy na škodu. / Rozkošná je napsána velmi jednoduše. Také má v sobě takové ponaučení, popostrčení k šťastnějšímu životu, ale zdá se mi to hodně prvoplánové. O Romech to ale říká hodně – a dobrého. / O lidech kteří nevedli válku je zajímavá povídka, stejně tak ta předcházející, obě jsou totiž napsané vedle romsky (jestli tedy existuje romština). / Vúlajt je sice dlouhá, ale velmi pěkná povídka o životě jedné Romky od mládí po stáří. Také hodně z jejich smýšlení. / Adaróm je báseň, kterou jsem sice nedočetla, protože na básně se prostě nedokážu koncentrovat, ale je krásná. / Marika je taková krásná polopohádka, s kouskem rasismu i toho černějšího života Romů. Je ale moc pěkná. / Devla, devla!Jaktěživ se odsud nedostanu, Němci mě umučí. Bože, Bože, shořím, já už svět nespatřím.

(povídky to nejsou zdaleka všechny, jen k těmto jsem chtěla dát komentář)

One thought on “Devla, devla! (Básně a povídky o Romech)

  1. Pingback: Povídky |

Co na srdci, to v prstech

