Literatura

Viktor Dyk: Krysař

http://www.cbdb.cz/img.php?type=book&size=book_detail&id=2240

Tuto knížečku jsem měla přečtenou za dvě hodiny a ráda si ji někdy přečtu znovu. Příběh je zajímavý (o pověsti – tuším -, trošku jinak zpracované), skvěle napsaný (kvalitně, určitě by mě to obohatilo i pro tvůrčí činnost :) Jak psala Dočekalová: Jednou čtěte jako čtenář, po druhé jako spisovatel), čtivé… hrozně zajímavé :) Vážně, Viktor Dyk na této knize ukázal, jak skvěle zvládá své řemeslo, protože mám něco z Tvůrčího čtení načteno, vím, že to je správně napsané a moc se mi to líbí :D

Je to přečtené za chvilku, má to 69 stran a já vřele doporučuji :)

(c) Obsah:

Děj po kapitolách; posouvá se rychle, žádné protahování.

„A vaše jméno?“
„Nejmenuji se; jsem nikdo. Jsem hůř než nikdo, jsem krysař.“

Ihned jsme seznámeni s krysařem, který se objevuje v hanzovním městě Hameln před dveřmi Agnes. Při sobě měl jen píšťalu. Je to osamělý muž jdoucí od města k městu, nikdo ho nevidí moc rád. Krysy zahání do řeky pomocí píšťaly, ale píská na ni málo, kdyby zapískal hodně, nešly by za ním jen krysy. Zamilují se spolu s Agnes, přestože má už milence (Kristiána). Krysař o něm nechce nic vědět a jde dál.

Seznamujeme se taky se Seppem Jörgenem, rybářem. Chápal vše, ale pomalu, lidé v Hameln se mu posmívali.

Seznamujeme se i s Kristiánem, který je pracovitý a doufá, že zdědí peníze po strýci. Trošku vypočítavý.

Seznamujeme se i s kopcem Koppel a jeho propastí.

Když krysař vykonal svoji práci, šel za konšely do hospody pro svoje peníze. Ti mu však řekli, že nemůže dokázat, že je to on, že mu můžou dát peníze v naturáliích, jeden byl švec a jeden truhlář. Taky mu říkali, že není jeho povolání tak dobré jako to jejich. Naštval se, bouchnul do stolu a řekl, že si sám poradá. Ať se mají na pozoru.

Přecházel po místnosti u Agnes a říkal, že jen pro ni toto město ušetří. Krysař zjišťuje, jak moc se do Agnes zamiloval, že je spoután a že lituje, že nelze zastavit čas. Šel do zahrady domu Agnes, když spala, a potkal Kristiána.

Odchází z města a přemýšlí, že se musí večer vrátit, že ho něco poutá k tomu městu, k tomu domu.

V krčmě se setkal s ďáblem, ukazoval mu, jak kocoura promění v tygra, ale viděl to jen on. Všichni ho měli za blázna, dokud nezmizel. Krysař šel do domu Agnes, našel ji bledou a strnulou. Když krysař odešel, přišel Kristián a Agnes se s ním vyspala. Teď pláče, že ji má krysař zabít, že ho miluje a Kristiánovo dítě nechce. On odchází pryč na její poždání, ráno se Agnes usmívá a jde k hoře Koppel, kde spáchá sebevraždu. Její matka šílená se ptá, kde je Agnes, tedy i Kristián a krysař brzy zjistí, co se stalo.

Krysař byl zdrcen a aby ulevil bolesti, použil svoji píšťalu. Píšťala krysařova hřměla a čeptala, plakala a jásala. Slibovala nepoznané rozkoše a nezkalenou radost. Všechny obyvatele nahnal do propasti, kam skočil také. Jen Sepp neskočil, protože mu vše došlo až o den později. A tak ho jeho hloupost zachránila. Stejně jako malé nemluvně, které zůstalo v kolébce a které Sepp našel. Šel s ním k propasti na hoře Koppel, ale křik dítěte ho vytrhnul ze zasnění o zemi sedmihradské, vrátil se tedy a šel hledat ženu, co by nakrmila dítě.

Dyk také ukazuje místy zkažené lidi města Hameln.

2 thoughts on “Viktor Dyk: Krysař

  1. Opět ti to neodkazuje a znovu se ti hodně omlouvám za to, jak ti tu spamuju :D Jen se ráda vyjadřuju :D
    Já naopak (asi jako jediná) Krysaře vážně nemusela. Vůbec mě nenadchl, četlo se to sice dobře, bylo to přečtené hned, ale nic mi to nedalo, nechápala jsem, co je na tom tak úžasného. Ale asi pro mě tohle jenom není.

Co na srdci, to v prstech

