Věci na zamyšlení

Pro zamyšlení z knihy Bajky a podpovídky Karka Čapka

Tyto aforismy, bajky, jak je nazval Čapek, jsou z knihy Bajky a podpovídky. Musela jsem si je vypsat, protože mají tak silný skrytý význam, že jsem nad nimi musela dlouho uvažovat … i vy? Dobré je se podívat i na rok, kdy tuto větičku napsal.

http://www.cbdb.cz/img.php?type=book&size=book_detail&id=34715

1933:

Kůl v plotě: Ticho tyčky! Plot jsem já.

Střep v záhoně: Já, já mám být pohromadě s tou špinavou hlínou? Holenku, na to jsem příliš dobrý.

Zrcadlo: Už to mám. Svět je jenom má představa. Mimo mne není nic.

Hodiny: My nejdeme špatně, my jdeme napřed. My ukazujeme budoucnost.

Vrabec a světová situace: Nikde žádný koňský trus…Kam tenhle svět dospěje.

Kritik: Nač bych se díval, jaký svět je? Mně stačí vědět, jaký by měl být.

Koza na provaze: Jak je ten svět malý!

Jepice: Dějiny? To mně nic neříká.

Otrok: Já bych ledacos dovedl, jen kdyby mně to někdo poručil.

Vlk: Mír je, když nikdo nehoní nás vlky.

1934:

Odkaz: Co nemůžeš udělati sám, pokaz to aspoň tomu druhému!

Láska k národu: Jen naše strana ctí náš veliký a hrdinný národ. Všichni ostatní jsou samí zrádci, zbabělci, zaprodanci a padouši.

Vůdce: Přírodní síly budou od nynějška podřízený mně. Nařizuji všem tělesům kolmý pád.

Státník: Prospěch státu? To je buď to, co prospívá nám, nebo to, co škodí těm druhým.

Řeč k vojákům: Neříká se i lidé na druhé straně. Říká se buď nepřátelé nebo zločinci.

Autoritativní vláda: Poroučím vám, co chci, ale poroučím, protože vy chcete.

Tyran a filosofové: Já budu dělat činy a vy pro ně budete hledat zdůvodnění.

Otrok: Poslouchat, to znamená mít podíl na moci svého pána.

Vlna proudu: Hleďte, co jich jde za mnou!

Trhlinka ve zdi: Čím bych chtěla být? Ohromně velikou trhlinou.

1936:

Zpráva hlavního štábu Herodesovou: Naše pluky dobyly skvělého vítězství nad nemluvňátky betlémskými.

Na troskách: Tak, a nyní je obnoven Mír.

Vítězná zpráva: Podrobili jsme si dvacet tisíc padlých nepřátel a několik zrádců.

Chán: Jen je vybijte! Já se chci vyhlásit za jejich císaře.

Na bojišti: Hle, náš národ vyrostl o tři tisíce padých nepřátel.

Smrt: Vy blázni, to je Moje vítězství!

Mír: Nyní se zas můžeme pokojně věnovat dalšímu zbrojení.

1937: Vladař: Dal jsem zářivý příklad lásky k vlasti: nechal jsem padnout tři sta tisíc lidí.

1935:

Červ: Ať žije válka.

Obušek: Pravdu mám já!

Padlý strom: To já jen sbírám své síly. Já ještě vstanu.

Nedatované: Nekrolog mšice: Byla to statečná mšice. Smrděla nejsilněji ze všech.

Vlk: Ten beránek měl špatné úmysly. Chtěl se přede mnou ukrýt.

Stádo ovec: Aspoň se ten vlk dřív nažere, když se mu nebudeme bránit.

Myš: Hele, kočka chytla vrabce! To už se my myši nemáme čeho bát.

1934: Všechny Bajky z let budoucích vtipné…

Ideální byt: A krysy tu nemáte? Kdepak! Tady by přece žádná krysa nevydržela.

Mír: Tati, co je to mír? Nevím. Neptej se mne na takové hlouposti.

1936:

Občanská válka: Hurá! Ve jménu národa vyhladíme sebe samy!

List z dějin: — za cizí peníze a cizími vojáky byla uhájena národní čest.

Vojáci, učinili jste vše, co jste mohli, pro velikost svého národa. Už ho zbývá jen polovina.

Dobyvatel moci: Ať jsou to trosky, jen když bodou mé.

Situační zpráva: Naše vítězství není ještě úplné. Většina našich občanů není dosud pobita.

Výzva k obleženým: Váš boj je marný. Vyzývám vás, abyste se raději nechali od nás popravit.

1937:

Protest: Žalujeme civilisovanému světu, že náš barbarský nepřítel, místo aby přijal naše podmínky, nechává dál od našich letců pobíjet své ženy a děti.

Zpráva: Naše letectvo bombardovalo s pronikavým úspěchem nepřátelské síly. Byl zabit jeden voják, sedmdesát žen a sto dětí.

Zpráva: Dosadili jsme do útoku dvě nové divise s tanky a letadly. Nepřítel prchá za těžkých ztrát. Mír trvá.

1933: Útržky

V debatě: Co mi je po pravdě, když ji nemám já?

Představte si to ticho, kdyby lidé říkali jen to, co vědí!

1938:

Smlouvy jsou k tomu, aby je plnili slabší.

…v zájmu míru zakročili se vší energií proti napadenému.

Pro věc míru není žádná cizí oběť dost veliká.

Není to tak zlé: Neprodali nás, vydali nás zadarmo.

2 thoughts on “Pro zamyšlení z knihy Bajky a podpovídky Karka Čapka

Co na srdci, to v prstech

